Moore, Stanton
With You In Mind: The Songs Of Allen Toussaint
(Cool Green Recordings)

Han dansar säkert och ler i sin himmel, Allen Toussaint, när han hör hur Stanton Moore och vänner ger honom sina tolkningar av hans oförglömliga klassiker. För det är en hyllning så fylld av hjärta att det nästan svämmar över.

Allen Toussaint, som gick bort i november 2015, var en av New Orleans största låtskrivare, producenter, bandledare och pianister. Otaliga är de klassiker han har haft sitt finger med i spelet på. Stanton Moore var inte sen att ta chansen när den kom, att göra en hyllningsplatta till sin musikaliske hjälte och förebild. Han är själv ett aktat namn genom sina soloprojekt och som trummis i bandet Galactics. Ett band som är en trio med David ”Tork” Torkanowsky på klaviatur och James Singleton på bas. En trio utöver det vanliga.

Naturligtvis blir det mycket New Orleans funkig R & B. Det hela börjar med Ernie K-Does klassiker från 1970 ”Here Come The Girls” där sången framförs av Cyril Neville och trombonen av Trombone Shorty. Den följs av ”Life” i 7/8-delstakt med Cyril på sång och Nicholas Payton på trumpet. Den i sin tur följs av en av två instrumentallåtar som vi känner igen från många andra inspelningar. Först ”Java” som Allen spelade in på sitt första album 1958 och som sedan Al Hirt hade en hit med 1963. Här är det Payton, Trombone Shorty och Donald Harrison Jr på sax som spelar upp till dans. Den andra instrumentallåten är ”Riverboat”, som han 1950 gjorde till Lee Dorsey. Även ”Everything I Do Is Gone Be Funky” gjorde han också till Lee Dorsey i skumpig 5/4-delstakt. I fantastiska ”Night People” är det Maceo Parker som tar hand om saxspelet. Avslutande ”Southern Nights” inleds med en tal- och trumduett mellan Stanton och Wendell Pierce. Wendell Pierce känner vi från TV-serierna The Wire och Treme. Den övergår sedan i en långsam gospel med fin orgel från Tork.

Genomgående spelar Tork och James Singleton ett underbart komp. Naturligtvis tillsammans med trummisen och initiativtagaren Stanton Moore. Erfarenheten, kunskapen och känslan för New Orleansmusiken och Allen Toussaints kompositioner blir ett bestående minne.

”With You In Mind” förtydligar vad vi redan visste; Allen Toussaint var en fantastisk kompositör och bandledare. När Jolynda Kiki Chapman, dotter till Topsy Chapman, klär Art Nevilles finstämda ballad ”All These Things” i toner blir det till ett oförglömligt inslag på plattan.

En rytm- och tonfest värd namnet.