| |||||||
Recension
Price, Margo
Midwest Farmer’s Daughter
(Third Man Records)
Levt liv förnekar sig aldrig. En god penna ordnar till mycket men spåren av dagar dröjer sig kvar som ett subliminalt gripande efter tid som flytt. Så är det att lyssna till Nashvilles Margo Price, en ny röst som varit i med länge men som likt Attilas här kommer för att ödelägga oss, hjärta och hjärna.
På »Midwest Farmer’s Daughter« sjunger hon och diktar sitt liv på ett sätt som Loretta Lynn gjort och även om hon själv främst pekar på Emmylou Harris och Dolly Partons inflytande så har hon en direkthet som går i nedstigande led från Lynn och systerskap med singersongwriters som Angaleena Presley.
Tolv år efter ankomsten Music City pantade Margo och maken vigselringen och for till Sun Studios i Memphis för att spela in »Midwest Farmer’s Daughter«, ett starkt skuret stycke album som känns alltför gediget för att vara en debut. Och hon är ju på inget sätt en debutant.
Margo Rae Price är farmardottern från Illinois som drog till Nashville som tjugoåring och spelat på open-mike-kvällar i East Nashville, försörjt sig på mängder av olika jobb och som haft Sturgill Simpson och Kenny Vaughan i bandet Margo and the Pricetags. Tillsammans med maken Jeremy Ivey har hon det eklektiska southern soul-rockbandet Buffalo Clover. Nu går Margo solo och hon är en av få som i en Hank-honky-tonk kan sjunga:
”Since you put me down, I’ve been drinking just to drown. I´ve been lying through the cracks of my teeth.”
Öppningslåten »Hands of Time« är ett slags Price egen »Coal Miners Daughter« med nyckelscener men ska ändå inte läsas som ren biografi. Naturligtvis. Låten är nominerad i kategorin årets låt till höstens AMA-festival och Margo själv är nominerad som en av årets Emerging artist.
/Magnus Östnäs