| |||||||
Recension
Lane, Nikki
All Or Nothin´
(New West Records)
Nikki Lane är en ung, uppnosig och spännande countrysångerska som tar nya vägar på sitt andra album efter ”Walk Of Shame” från 2011. Där andra skulle rullat vidare i uppkörda hjulspår drar Nikki på tvären och hamnar antingen i lättframkomliga, öppna landskap eller i djup snårskog där taggar och sly tvingar fram okonventionella lösningar. Där outlaw country tidigare enbart har trampats av män har en ung kvinna nu tagit steget ut och blivit en intressant utmanare.
Till viss del är Black Keys-medlemmen och producenten Dan Auerbach som är orsaken till detta stigfinnande. I en intervju säger Nikki att Auerbach under inspelningarna lockade till nytänkande och omvärderingar. Efter visst funderande såg, och hörde, Nikki att Auerbach hade rätt.
Två munnar blir en röst. Allra tydligast hörs det i den fina duetten ”Love´s On Fire” där Nikki och Dan Auerbach visar att man är väldigt överens om hur det ska låta.
Samtidigt kan höra mycket mer än nytänkt country i Nikkis musik. Lite 60-talspop här, lite punk-riff där, lite Muscle Shoels-sound också och några anslag som skulle kunna platsa hos Phil Spector dyker också upp. För att inte tala om den kombination av spagettiwestern- och The Spotnicksgitarr som kommer i ”Seein´ Double” Om de ständigt närvarande och obligatortiska steelgitarrerna skalas bort kommer det popiga och rockiga ut i ljuset och visar att det som skulle kunna se ut som traditionell country egentligen är ny och otraditionell country.
Sångerna är ögonblickbilder från ett liv som både är värt att leva och som är ifrågasatt. Nikki Lane ifrågasätter traditionella roller, relationer och livsstilar och andas kvinnligt syre.
Stereotyperna får sig törn redan i den inledande ”Right Time” där Nikki konstaterar att ”it´s always the right time to do the wrong thing”. Nådastöten sätter Nikki in i avslutande ”Want My Heart Back” med orden: ”You´ve thrown my love away, you´ve gone and let it all die, when we met I told you I had nothing, so you left me with nothing but goodbye”.
”Sleep With Stranger” blir en motpol till Tammy Wynettes ”Stand By Your Man” med sitt öppet kvinnliga val av att själv få välja sexparter och för hur länge.
Arrangemang, framförande och, inte minst Dan Auerbachs, produktion har gjort Nikki Lanes ”All Or Nothin´” till mycket mer än en dussinvara i countryns skivfack. Det är något att vara tacksam för.