Jewell, Eilen
Live at the Narrows
(Eilen Jewel)

Denna dubbelcd tjänar som ett minne och en dokumentation av den långa och framgångsrika turné över hela världen som Eilen Jewell och hennes band har genomfört efter hennes senaste lysande studio-album »Queen of the Minor Key«. De som har sett henne på något av hennes Sverige-besök vet vilken väloljad liten grupp hon uppbackas av: maken Jason Beek på trummor och bakgrundssång, Johnny Sciascia på ståbas och den otroligt vassa Jerry Miller på elgitarr. Om man till detta adderar Eilen Jewells på samma gång välbekanta och särpräglade röst får man ett sensationellt bra liveband som funkar lika bra på en stillsam caféscen som i en stökig honky tonk. De har stil, finess och känsla.

Mer än någon annan så kallad americana-artist har Eilen Jewell genom sina fem studioskivor och ett intensivt turnerande byggt upp ett distinkt sound och ett personligt förhållningssätt till musik som tydligt bygger på hennes kärlek till rötterna i folk, blues, jazz, rock och country men som ändå känns fräckt och nutida. Ingen musiker som kommit fram sedan 70-talet har imponerat mer på mig.

Här plockar hon guldkorn ur hela sin katalog utom den fina coverskivan till Loretta Lynns ära (att denna inte är representerad är lite märkligt men förmodligen är det ändå en ren slump). Desto roligare är då att vi utöver Eilens egna fina låtar istället bjuds på ett gäng välvalda och på skiva tidigare outgivna covers som passar perfekt in i låtlistan, t.ex. »Thanks A Lot« av Charlie Rich, »Why I’m Walking« från Stonewall Jacksons repertoar och »Head Over Heals« av Lester Flatts. Största överaskningen är dock en nyskriven egen låt i samma stämning som senaste studioskivan (»Rio Grande«) vilken blandar lika delar film noir, surfmusik och Mexico-stämning.

Detta är alltså otroligt bra och även om man i första hand längtar efter en ny studioskiva från Eilen och hennes band så känns det roligt att man har passat på att ge ut denna typ av fullmatad och välfångad liveskiva just nu. Den blir både en ögonblicksbild och en summering av en sensationell karriär så här långt. Det är bara att lägga till den i listan över 2014 års bästa skivor.

(En ny studioskiva är dessutom inte långt borta, vilket framgick av en fin och avslappnad heltimmesintervju med Eilen från hemstatens lokala tv-kanal nyligen (kan ses på you tube). Den väntar jag med spänning på.)

/Roger Jönsson