| |||||||
Recension
Ball, Marcia
The Tattooed Lady And The Alligator Man
(Alligator)
1962 satt Marcia som en förstummad tonåring och fascinerades av Irma Thomas sång. Tio år senare, när hon själv hade startat sin musikaliska karriär, föll honom för Professor Longhairs mycket personliga New Orleans pianostil.
Marcia Ball är född i Orange, Texas 1949 och växte upp Vinton, Louisiana, som ligger strax intill gränsen till Texas. 1970 fastande hon i Austin på vägen till San Francisco, och blev kvar.
Den musikaliska inspirationen, livet och resorna har tillsammans blivit en kombination av New Orleans R & B, sumpiga Louisiana ballader, skuttande Tex-Mex och Gulfkustblues utfört med en ”two-fisted New Orleans barrelhouse piano”-stil och en lite grovt beslöjad sångröst. En kombination som genom åren har skapat stor uppmärksamhet och gett henne många utmärkelser. Inte oförtjänt.
Marcia kom till Alligator 2001 och har producerat ett antal fina album. ”The Tattooed Lady And The Alligator Man” är inget undantag. Den håller genomgående hög klass på både musik och sångtexter. Marcia har utvecklat en fin förmåga genom åren att beskriva mer eller mindre vardagliga händelser med en båda allvarlig och lite lättsam blick. I ”Human Kindness” tar Marcia ytterligare ett steg mot en tydlig ståndpunkt för mänsklig värme, solidaritet och respekt.
Marcia Ball är en duktig pianist, och visar genomgående hur bra hon hanterar olika stilar. Bäst när det närmar sig New Orleans så karakteristiskt skuttigt gungande tvåhandsfattning. Lägg därtill ett bra band och en hel del blås och du får den snabba ”Clean Up My House” eller en ballad som ”Just Keep Holding On”. Delbert McClintons munspel förgyller ”Can´t Blame Nobody But Myself” och Terrance Simiens accordion och Van Moutons rubboard gör ”The Squeeze Is On” till en fin cajunlåt.
Thad Scott på tenorsax ingår i bandet men Mark ”Kaz” Kazanoff kommer med på fyra spår med sin baritonsax. Jimmy Shortell trumpet och Randy Zimmerman trombon fyller på på ytterligare tre spår och gör bland annat titellåten till mustig New Orleans R & B. Red Youngs orgel finns med på tre spår och bidrar till att ”Get You A Woman” blir en snabbt svängig och lättjefull historia.
Marcia Ball visar åter en gång att hon är en fantastisk pianist och en sångmakar av klass. ”The Tattooed Lady And The Alligator Man” är en fin blandning av musikstilar från södra USA med eftertanke och dansbarhet i god kombination.