Setzer, Brian
Rockabilly Riot
(Surfdog)

Rockabilly är kul.

Rockabilly är rock´n´roll där det handlar lika mycket om rätt frisyr, rätt kläder och rätt instrument som att presentera vassa 3-minutare.

Rockabilly som stil har t o m hamnat hos modehusen och varit helt trendriktigt under några säsonger.

Kung i branschen är Brian Setzer, som hemma på Long Island bildade det som med tiden blev Stray Cats. Under 1980-talet gick det både uppåt och nedåt för bandet, som ofta jobbade med Dave Edmunds som producent i skivstudion. När det inte längre gick att hålla liv i katterna, satsade Setzer storstilat på The Brian Setzer Orchestra som lyckades pricka in en och annan låt på listorna under 90-talet.

Nu är Seltzer tillbaka med ett mindre band och i augusti 2014 släpper han ett nytt album inspelat i Nashville med tolv låtar utan en enda avstickare – här får vi rockabilly från början till slut. Setzers gitarrspel och sång backas upp av tre glada musiker, som precis som producenten Peter Collins vet precis hur rockabilly ska framföras. Och ett stort plus bör vi ge till pianisten Kevin McKendree, som måste ha fått toppbetyg i Jerry Lees pianoskola, om det nu finns en sådan. Kolla hans dragningar redan i öppningsspåret »Let´s Shake« och tänk på att det bara är början!

Rockabilly är kul, som sagt. Och det enda man kan klaga över här, det är kanske att rockabilly också kan vara lite enahanda. Man kan undra varför det inte finns några fler ballader som bryter av. Det hade inte gjort plattan sämre, men bergis många procent bättre.