| |||||||
Recension
Firebeats, INC.
Firebeats, Inc.
(RPM International)
Då norska HMV/EMI 1966 släppte Firebeats, Inc. debutalbum, pressade man endast försiktiga femhundra exemplar och inväntade antagligen någon form av reaktion från den skivköpande poppubliken. Någon sådan kom aldrig och därmed var grunden lagd för att beatsamlare fyrtiofem år senare lägger upp över tusen dollar för ett bra exemplar.
Den typen av pengar behöver vi inte längre betala för att komma i åtnjutande av vad den engelska musikjournalisten Keiron Tyler betraktar som: »...one of the world's most collectible exponents of freakbeat« och vidare »...their rough-edged music is now recognised as amongst the world's greatest.«
Det är engelska RPM International, som tidigare återutgett Tages »Studio«, Hep Stars »It's Been A Long Long Time«, Doris »Did You Give The World Some Love Today Baby«, Jack Downings samlade produktion och en samling med The Shanes, som nu gör den första legala utgåvan sedan 1966 tillgänglig för oss som är intresserade av sextiotalets beatmusik.
Även om en vinylutgåva hade varit det trevligaste alternativet, är ändå den nu utkomna cd:n betydligt roligare än det kassettband jag tidigare bara haft tillgång till. Förutom hela »Firebeats, Inc.« finns gruppens samtliga sextiotalssinglar plus en outgiven låt inkluderad. Allt som allt 23 spår, vilket omfattar hela deras skivproduktion under sextiotalet.
Sångaren och kompgitarristen Yngve Bjerke skrev allt Firebeats, Inc. låtmaterial på egen hand med några få undantag. De stora förebilderna tycks ha varit Buddy Holly, Kinks, Hollies och Beatles, men Bjerke var en alltför begåvad kompositör för att enbart kopiera förebilderna. Istället skrev han variationsrik popmusik med en bredd som påminner om svenska Shamrocks skivproduktion och dess fantastiskt fina album »Smokerings« (1966), inspelad och utgiven i Tyskland och med enbart eget material, vilken jag ser som ett av de stora ögonblicken från en popgrupp hemmahörande i Skandinavien.
Med lätthet pendlar Firebeats, Inc. mellan freakbeat i »I Can't Find Nobody« och P.F Sloan-inspirerad amerikansk folkrock i »Trying To Make You See« och »Goodbye To This World«, för att i nästa ögonblick kasta sig in i harmony pop à la Hollies i »More And More Each Day« och vidare låta den psykedeliskt Marmaladeliknande »This Rain« övergå i brittisk rhythm & blues i »Baby, Go On Home«. Och »it's No Matter How I Try« är banne mig i Mascots-»Words Enough To Tell You«-klass medan »I Never Knew The Sun Could Shine So Brightly At Night« kunde vara hämtad från Pretty Things andra Lp, »Get The Picture?«.
Och jag blir alltid imponerad av att obskyra grupper från sextiotalet hittade låtar knappt någon annan på våra breddgrader då hade hört. Sooner Or Later från Gävle spelade in Strangloves »Night Time«, Hoforsgruppen The Kings tog sig an Fires »Father's Name Is Dad« och Firebeats, Inc. letade - som skivans enda ej egenkomponerade sång - upp »Funny Things«, som var b-sida till engelska Redcaps beatklassiker »Mighty Fine Girl« från 1964. Man skulle naturligtvis vilja veta hur grupperna ovan lyckades vaska fram sådana guldklimpar ur rockmusikens enorma undervegetation.
Firebeats, Inc., tillsammans med Pussycats, 1 2 6 (one-two-six) och Wizards, var bara några suveräna band från sextiotalets Norge, men det fanns många fler. RPM skulle kunna göra ytterligare en insats för skandinavisk beat genom att återutge samlingen »Raveyard Paradise - Norsebeat Flashbacks 1964 - 67«, vilket var en dubbel-Lp utgiven av Igloo Records 1995. Kanske inte helt legal i första utgåvan, men alla de olika norska sextiotalsband som finns representerade på »Raveyard Paradise« förtjänar att lyftas fram. Dessutom hittar jag inte min kassettkopia.
Tills vidare får vi glädjas åt Firebeats, Inc. mycket välgjorda debutalbum. Det är inte ofta man hör en så stilmässig variationsrikedom hos en och samma popkompositör, men Yngve Bjerke kunde uppenbarligen sin rockhistoria. Och Firebeats, Inc. förverkligade hans idéer med briljans.