Southern Girls
A Little Bit of This
(SGT Music)

Det här är bra. Tre norska tjejer har lärt sig precis hur tre amerikanska tjejer låter när de sjunger kalifornisk country tillsammans.

De heter Helga Haegoland, Nina P Munksgaard och Lene Tønnessen och kommer från Kristiansand, 33 mil från Oslo.

Hur långt det är från Kalifornien har jag inte orkat räkna ut, men det har ingen betydelse, Southern Girls låter som om de har varit där flera gånger.

De har bra egna låtar, signerade Lene Tønnessen, och de har letat upp 12 till lika bra eller ännu bättre låtar i andras kataloger. Gary Nicholsons samarbete med Stephen Bruton har t ex gett oss »What A Little Love Can Do«, som finns här och borde få massor av spelningar i P4. Men där hittar de sällan något som kunde bli en radiohit om den bara hade fått höras.

Det kanske allra roligaste med den här plattan är att den har producerats av en levande legend, en man som kan räkna upp en nära nog oändlig lista med tunga namn som han har samarbetat med, både som producent, låtskrivare och gitarrist. Namnet är John Beland och till de som tackar honom för sina framgångar hör Cash, Jennings, Dolly, Ronstadt, Lalo och säkert 30-40 andra som Beland har hunnit att jobba med i olika studios och turnerat runt om både här och där under de senaste 40 åren. Här har kreerat ett album som kommer att förvåna många lyssnare: kan man få det att låta så här bra med norska resurser?

Ja, det kan man. Plattan är beviset.