Rørdam, Jan
Extraordinary Heart & Soul
(Bonfire Music)

Få svenskar känner väl till den här köpenhamnaren.

Jan Rørdam är desto mer välkänd av danskar i alla åldrar.

Han kan tilltalas som gitarrist, sångare, producent eller kompositör. Bland allt annat har han komponerat björnen Bamses populära visor för barn-TV och glatt smådanskar med deras motsvarighet till vår svenska julkalender. Han har gjort musik till flera danska långfilmer. Och han har smugit sig in i danska jazzkretsar.

Rørdam har så vitt jag vet aldrig siktat in sig på Sverige, men hans nya CD, »Extraordinary Heart & Soul«, är av den klassen att den borde kunna hitta lyssnare inte bara här utan också i en rad andra länder där man förstår engelska. Lyssnare som har lämnat ungdomen bakom sig och nu befinner sig i medelåldern måste känna sig berörda av Rørdams låtar. Texterna är skrivna av en engelsman, Brian Patterson, och handlar oftast om vilka känslor vi har inom oss, när vi befinner oss någonstans mitt i livet. En titel som »Sorry That your Flowers Arrived Too Late« är betecknande för projektets art, det handlar lite om humor och mycket om vanliga känslor som berör oss alla. Det är 12 låtar, ballader nästan allihop och det är bara ibland som det låter lite väl avskalat a la demoinspelning.

Vi får orden serverade till Rørdams tonspråk, som hela tiden rör sig i en lugn och behaglig miljö. Hans röst har muskler och han spelar själv inte bara gitarr utan också t ex ukulele och mandolin. Han vet precis hur han ska skapa den rätta stämningen, framför allt med hjälp av Kaare Munkholms smygande vibrafonspel. Tillsammans bygger de upp en rad luftiga scener, där vi också kan höra sångerskan Nynne Hansen i bakgrunden. Den lugna stämningen får sin karaktär också genom att Rørdam har valt att spela in hela materialet utan trummor. Det gör bara en musikant som vågar gå utanför vanliga ramar och mallar och det ger plattan ett skimmer som ibland glittrar likt en stjärnklar natt vid Öresund.

Det är en speciell CD som Jan Rørdam har kreerat i sin studio ombord på en husbåt mitt i Köpenhamn. Den markerar en ny väg för hans skapande och den ger mersmak.

För barnens skull hoppas jag att han hinner med Bamse också.

/Rune Häger