| |||||||
Recension
Merritt, Tift
Tambourine
(Lost Highway/ Universal)
Det er liten tvil om at Luke Lewis, mannen med gullteften på Mercury/ Lost Highway records, har blinket ut North Carolina-sangerinnen Tift Merritt som en artist med stort potensiale. Lewis er mannen bak gigant-suksessen til Shania Twain.
Og samtidig arkitekten bak Lost Highway, som både har blitt et selskap for ikoner som Willie Nelson og Johnny Cash og en hip label for yngre utfordrere som Ryan Adams, The Jayhawks, Lucinda Williams og altså Tift Merritt. (Legg til fenomenet soundtracket til Cohen-filmen »Oh brother where art thou?«)
Tift Merritt begynte sin oppadgående karriere med en fantastisk showcase på SXSW i Austin, Texas i 2000. Da spilte hun sammen med musikere fra bandet Two Dollar Pistols (som fortsatt holder det gående). Country og honky tonk direkte fra miljøet i North Carolina, som hadde brakt frem Whiskeytown og The Backsliders.
Da debutalbumet, »Bramble Rose«, dukket opp var ambisjonsnivået jekket kraftig opp. »Bramble Rose« var den beste Linda Ronstadt-utgivelsen siden syttitallet.
På nye »Tambourine« er countryelementene tonet ytterligere ned. Produsent George Drakoulias er ikke først og fremst kjent for sin innsats for Country Music Hall of Fame. (Han jobber mye sammen Ric Rubin). Snarere har hans produksjoner strevet mot en hip oppdatering av syttitallet. Han har jobbet med Tom Petty & The Heartbreakers og The Jayhawks. Ikke overraskende dukker hans navn opp som musikalsk director på den nylig viste kinooppdateringen av TV-serien Starsky & Hutch.
Sammen har Merritt og Drakoulias laget en plate som, om noe, er en moderne versjon av Dusty Springfield in Memphis.
Alle sangene, på en nær, er skrevet av Tift selv, og med det befester hun sin posisjon også på dette området. Tift har ganske enkelt det nødvendige øret for catchy melodier,
De kommer tett her. Åpningen »Stray Paper« legger lista høyt. Med en nydelig gitarfigur, umisskjennelig levert av Heartbreaker-gitarist Mike Campbell og et luftig driv , er dette det som burde vært definisjonen av mainstream musikkradio også på våre breddegrader.
Derifra leverer Tift godsakene med en stemme som vekselvis er sexy insmigrende og full av det kruttet som kjennetegnet Maria McKee da hun dukket opp med Lone Justice. Maria er forøvrig med her og synger harmonier sammen med Jayhawks Gary Louris.
Som nevnt er Tift en mer enn habil låtskriver, men det er også på sin plass å trekke frem »Your love made a U turn« skrevet av (for meg) ukjente McClinton Osbie Burnett, i et funky arrangement med trykk-koker blåsere og en STOR tamburin.
Sjekk også nydelige »Plainest Thing«, platas meste countryrocker, »Laid a highway« og »Good Hearted Man«, en kjærlighetssang skrevet av en kvinne, om en bra mann. Milevis fra politisk korrekt.