Rush, Bobby
Down In Louisiana
(Deep Rush Records)

”Down In Louisiana” är Bobby Rushs 26 album sedan genombrottet 1979 med ”Rush Hour” En produktiv herre. Bobby Rush som föddes Emmit Ellis Jr. 1935 i Homer, Louisiana är en stor entertainer. Han har ett brett musikaliskt fält från blues över R&B, soul, funk till rap. Flytten till Chicago 1953 gjorde att han inte bara fylldes av söderns tongångar. Därför hamnar vi någonstans mellan Chicago och New Orleans på hans musikaliska kartan.

”Down In Louisiana” skiljer sig inte nämnvärt från hans tidigare plattor. En blandning av alla delar av hans musikaliska linjal. Lite skrovligare och lite tröttare i sångrösten. Inte så underligt efter mer än 50 års sjungande.

Förutom sången spelar Bobby ett fint munspel och gitarr. Sångerna är mer av rytm än av melodi och har även här och där tydliga kopplingar till andra fenomen i blueshistorien. ”Tight Money” är en berättelse om de povra uppväxtförhållande som gällde för Bobby och många andra afro-amerikaner i USA under 30- och 40-talet, ”Boogie In The Dark” är en egen variant av ”Baby Don´t You Want To Go” och den reflekterande ”What Is The Blues” innehåller strofen ”40 days and 40 nights”, som vi ju känner till sedan tidigare. Bästa spåret är annars den långsamma bluesen ”Don´t You Cry” och det sämsta den konstruerade ”Rock This House”.

Det är lite för många medelmåttiga sånger i kontrast till de riktigt bra för att göra ”Down In Louisiana” till ett av de bättre albumen från Bobby Rush. Men det finns outtröttlig positiv utstrålning från Bobby när han uppträder som gör att man alltid gillar honom ändå.