Lee, Phil
The Fall & Further Decline of the Mighty King of Love
((Palookaville)

Phil Lee har hållit på med musik sedan 60-talet, men det skulle dröja ända fram till början på år 2000 då hans debutalbum »The Mighty King of Love« släpptes. Nu har han hunnit fram till album nummer fyra, och Phil Lee vet precis på vilka knappar han ska trycka på för att han ska få sin amerikanska rotmusik att svänga. För Phil Lee blandar på ett mycket smakfullt sätt ihop influenser från blues, country, soul och rock'n'roll till en het musikalisk gryta. Musiken är inte originell på något sätt, men Phil Lee har det där lilla extra kryddan som krävs för att man ska vilja lyssna.

När Phil Lee kallar så dyker genast den välkända producenten och musikern Richard Bennett upp och han har som vanligt gjort ett bra jobb. Och med sig på denna musikaliska resa har en hel del kända namn klivit ombord. När musiker som bland annat George Bradfute, Dave Roe och Ken Coomer löst biljett då vet ni att det borgar för kvalitet. Samtliga inblandade sluter också upp tätt i rygg på Phil Lee och ger honom en liten extra knuff som får hans låtar att hitta rätt färdriktning.

Phil Lee bevisar ännu en gång att man absolut bör lyssna på honom om man är intresserad av amerikansk rotmusik. Han lyckas med sin något vingliga röst, en skarp låtskrivartalang och finurliga texter sätta en personlig stämpel som gör att det är svårt att vika undan. Missa inte Phil Lee.

/Johan Annetorp