Dee, Jesse
On My Mind / In My Heart
(Alligator)

Om man är född 1980 i Boston så är det snarare soulens revival än dess stormöga som man har vuxit upp i. Men när man hör Jesse Dees debut på Alligator skulle man nästan kunna tro att han som tonåring vandrade runt på Detroits eller Memphis soul- och R&B-spelställen och insöp inspiration och kunskap. För nu när han som 33-åring står där på scen så sprider han all den kärlek han har till musiken från Smokey Robinson och Sam Cooke till Jackie Wilson och Solomon Burke. Och det vill inte säga lite.

Med ett gott öra till hur fotstamps och trallvänliga låtar ska skapas och med texter som handlar om precis det som sådana här låtar brukar handla om lägger sedan Jesse en kraftfull, lite raspig tenor med härlig frasering. Till sin hjälp för blåsarrangemangen har han Scott Aruda, som har spelat med både The Temptations och Wilson Pickett. En kille som vet och som kan.

”On My Mind / In My Heart” är ett album med sånger som kombinerar en bas av klassisk soul med pop, R&B och southern soul. Sam Cookes lätta popmjuka melodier varvas med Chuck Jacksons östkustsound och med Muscle Shoelslika arrangemang. Inte minst titelspåret känns som Sam Cooke med sitt 50-talsblås och brummande Hammond B 3 orgel. På ”No Matter Where I Am” flyttas vi fram en 20 år i tiden. ”I Won´t Forget About You” lever i en anda av lite snabbare Stax med fina gitarrstick, glockenspiel och trumpetsolo. ”Tell Me” är en soft Muscle Shoelslik sak med Johnny Tramas fint placerade gitarr. ”From The Start” är en popig duett med Rachael Price som hämtad från Billboards Hot 100 när 50-talet övergick i 60-talet. ”The Only Remedy” bjuder en orkestrering som bara väntar på att Joe Tex ska ta mikrofonen. ”What´s A Boy Like Me To Do?” är en kraftfull kombination av Little Anthony och Wilson Pickett medan ”Sweet Tooth” snarare är en vilt rockande R&B med brölande sax, mullrande orgel och smattrande trummor. Och upp stiger Screaming Jay Hawkins. Eller skulle kunnat i alla fall. ”Boundary Line” är en honungslen ballad som Solomon Burke skulle ha älskat. Och det hela avslutas med ”Stay Strong”, som är en lite snabbare soulig R&B med fint gitarrspel från Johnny Trama.

Jesse Dee kommer att placeras i facket för färska tagningar av klassisk soul tillsammans med Eli ”Paperboy” Reed, John Nemeth och James Hunter. Och där kommer han att klara sig bra i jämförelse. Jesse Dee är helt enkelt en klart lysande talang som på Alligator har alla möjligheter att utvecklas och ta plats.

Det låter autentiskt i betydelsen gammal klassisk soul.