Sexsmith, Ron
Forever Endeavour
(Cooking Vinyl/Cosmos)

Ron Sexsmith är som de flesta vet en singer/songwriter som är högt aktad hos kritiker och artistkollegor, men tyvärr har han inte riktigt nått ut till den breda massan som han så väl förtjänar. För han är en mästare på att skriva snabbhäftande folk och popmelodier, och han kan också få till texter som verkligen betyder något. Bortsett från någon enstaka halvdan platta är Ron Sexsmith ett pålitligt kort.

På »Forever Endeavour« har han återförenats med producenten Mitchell Froom som höll i producentspakarna på Ron Sexsmiths tidiga album. Det visar sig vara ett mycket lyckat drag. För även om jag uppskattade förra plattan »Long Player Late Bloomer«, föredrar jag när Ron Sexsmith drar ner lite på tempot och befinner sig på säkrare farvatten där melankolin flödar. Och speciellt när han skrivit en sådan här stark samling sånger när favoritlåtarna nästan växlar för varje lyssning. Men ska jag plocka fram tre favoriter får det bli den fina stråkförsedda balladen »Lost In Thought«, den souldränkta »Snake Road« och skivans höjdpunkt »Blind Eye« som är snyggt arrangerad med både blås och stråkar. För övrigt har producenten Mitchell Froom klätt upp merparten av låtarna i just ursnygga blås och stråkarrangemang.

Ron Sexsmith har med »Forever Endeavour« gett ut ett av de starkaste albumen i sin karriär, och förhoppningsvis hittar han ut till en större lyssnarskara som uppskattar hans sorgsna röst och briljanta melodisinne.

/Johan Annetorp