| |||||||
Recension
Brooklyn Soul Stew
Abandoned Tracks
(Viskningar och Vrål/Plugged)
»Abandoned Tracks« är en svensk platta fylld med uramerikansk soul och r’n’b enligt ett 60/70-talsidiom som kunde stavas Muscle Shoals, Stax eller Atlantic. Jag borde dra öronen åt mig. Jag menar, hur ofta låter svenska soulförsök något annat än tama och alltför hemvävda? Vad brukar det lilla ordet soul betyda?
Det kan vi avhandla en annan gång, för Brooklyn Soul Stew står för svett, sväng, finess och uppenbar kärlek till musiken ifråga. Och så själ, naturligtvis.
Brooklyn betyder Brynäs i det här sammanhanget och gemensamt för samtliga bandmedlemmar är att de bor eller har bott i den Gävlestadsdelen. De är alla synnerligen rutinerade och har spelat med såväl okända som kända musiker sedan 70-talet. Gemensamt för dem är också att de vet precis vad de pysslar med på denna platta.
Sångaren Pär Grell lär aldrig tidigare ha sjungit, men tar sig an dessa låtar på ett självklart och imponerande vis. Sångerskan Annsofi Wigert bidrar med gospelkänsla och Christofer Schultz blåsarr är tunga och on the spot hela plattan igenom. Helheten sitter som ett smäck och produktionen är riktigt fet och tät.
»Abandoned tracks« ska tolkas som att låtarna inte tillhör de oftast spelade ur soulfataburen. Enligt pressreleasen kommer vi aldrig att få höra bandet spela »In The Midnight Hour«, och inte mig emot (hur mycket jag än älskar den låten).
Det är förvisso ingen lätt sak att ta sig an en stor näve mer eller mindre obskyra guldkorn. Mest känd är kanske Etta James »I’d rather go blind«. I övrigt finns här låtar av Eddie Hinton, Clarence Carter (grymma »Snatching it back«), Ann Peebles och, jodå, Wilson Pickett. För att nämna några av förebilderna.
Nu påstår jag inte att dessa covers slår originalen på fingrarna. Men jag påstår att detta är en skiva som elegant undviker nostalgifällan för att i stället leverera tidlösheter här och nu. Det duger riktigt gott.