| |||||||
Recension
Mitchell, Phillip
Pick Hit of the Week
(Grapevine)
Det begrepp som oftast brukar stämplas på latinamerikanska romaner, magisk realism är en personlig favorit bland de genretermer litteraturen är överflödad med. Läsningen av dessa romaner är dock inte så fascinerande som allt det som föregår bläddrandet av bokens sidor. Att veta att det insupande av bokstäver som strax ska börja faktiskt kommer att upphäva de traditionella gränserna mellan verklighet och fantasi är en långt större kick än att faktiskt ta sig igenom romanen.
Så själva begreppet magisk realism smakar gott i mun och får förväntningens tankar att spinna på högvarv.
Att applicera begreppet på Phillip Mitchells största stunder som sångare är desto svårare. Men om begreppet ändras en aning, även om dess konnotationer då självklart kommer att förtvina och försvinna, vilket för övrigt är alldeles naturligt då en prekär situation av fullständig förvirring skulle råda annars.
Därmed existerar även nödvändigheten att lösgöra begreppsapparaten från ordet soul och från och med nu endast referera till Phillip Mitchells musik som magisk perfektion.
Måhända är ovan endast ett harmlöst försök att komma ifrån utslitna ord som klassiker och tidlös, men jag vågar hävda att Phillip Mitchells musik är outsinlig, att den alltid varit det och så kommer att förbli för evigt. Därför känns det också extra viktigt med en begreppskonstruktion som kan motsvara den centrala härlighet av musik som Mitchell skapat. För varje komposition, de som Mitchell skrev och de som han spelade in, får öronen att spetsa sig i strävan efter att höra varje tilltagande nyans.
Kanske, men bara kanske, är det så att det finns fler musikaliska höjdpunkter på »Just the Beginning«, den första skiva som Grapevine släppte ifrån sig med Mitchells outgivna låtar, men »Pick Hit of the Week« är inte många babysteg efter. Här bjuds på ytterligare 20 låtar, alla omistliga och majoriteten inspelade i Muscle Shoals. För det var där Mitchell var en av de mest anlitade låtskrivarna från och med 1969, efter att han blivit utslängd från Fame-studion av Rick Hall.
Kompositionerna på »Pick Hit of the Week« kan dessutom med fördel njutas av i samband med att »Just the Beginning« lämnar skivspelaren. Tillsammans bildar de båda skivorna nämligen en alldeles för intressant och fantastisk helhet för att missa.