Berg, Matraca
Love’s Truck Stop
(Proper/PGM)

I min recension av Matraca Bergs förra skiva »The Dreaming Fields« skrev jag att »melankoli, längtan och arkaiserande stämningar anger de lyriska grundackorden« i hennes sånger. Nu kommer Matraca Bergs femte skiva, »Love’s Truck Stop«. Den rymmer samma mytologisk genomlysta melankoli som de tidigare.

Titelspåret metaforiserar countryns proletära medvetenhet i vackra bilder för längtan efter kärlek. »Her Name Is Mary« tolkar arketypiskt den luttrade kvinnans erfarenhet av svek och svikna förhoppningar. »Black Ribbons« höjer sig å andra sidan över tiden i arkaiska bilder som för tankarna till Matraca Bergs tidiga mästerverk »Appalachian Rain« och »Calico Plains«.

Men Matraca Berg visar också sitt inkännande i konkreta levnadsöden, som i »My Heart Will Never Break This Way Again«, »Fistful of Roses« och »Waiting on A Slow Train«.

Varje sång speglar Matraca Bergs unika egenskaper som låtskrivare. Men hon är också en fin sångerska med sin veka, lite spruckna röst som rymmer en maximalt laddad uttryckskraft. Och som vanligt ramas hennes röst in av spartanska och kongeniala instrumentalarrangemang. Matraca Bergs eget pianospel ger gripande konturer åt »Fistful of Roses«, maken Jeff Hanna spelar läcker barytongitarr i titelspåret, och multiinstrumentalisten David Henry fyller ut de luckor som uppstår i väven med stråkar, klaviaturer och olika stränginstrument - hela tiden med elegant känsla för sångernas känslostämning.

»Love’s Truck Stop« är ännu en utsökt skiva av Matraca Berg.