Blandade Artister
…First Came Memphis Minnie
(Stony Plain/CRS)

Jag tycker att det är lite orättvist att sätta etiketten ”Blandade Artister ” på denna utgåva. ”Maria Muldaur med flera” skulle vara en mera korrekt beskrivning. Maria är producent och framför själv åtta av de tretton tolkningarna.

Maria Muldaur är ju något av en legend inom amerikansk folkmusik och blues med sina 38 album i bagaget. Det första som sångerska i The Even Dozen Jug Band, sedan fyra i Jim Kweskin & The Jug Band och två tillsammans med sin dåvarande man Geoff, innan hon startade sin solokarriär 1974.

Memphis Minnie har kommit i ropet igen. Varför just nu kan man fråga? Ny affisch och T-shirt finns till försäljning. Och nu här även denna samling tolkningar av hennes sånger. Antagligen för att hon är unik i sin roll i blusen, duktig sångerska och gitarrist, och en lysande personlighet på scen. Eller för att det i år är 115 år sedan hon föddes och nästa år 40 år sedan hennes död.

Memphis Minnie föddes nämligen1897 som Lizzie Douglas och dog 1973 i, var annars, Memphis. Hon var mycket framgångsrik och spelade in 215 sånger mellan 1929 och 1954, och måste räknas som den största av de kvinnliga countrybluesartisterna. Men också den som bar countrybluesen in i stadens R&B. Memphis Minnie var en kraftfull sångerska och duktig gitarrist. Tuggade ständigt på tuggtobak. Självklart i takt, och hade en mugg stående till hands för att kunna spotta när så behövdes. Hon hade för vana att samarbeta med duktiga gitarrister, varav två också kom att bli hennes äkta hälft. Först Kansas Joe McCoy och sedan Lil Son Joe alias Ernest Lawlers. De tighta gitarrduetterna blev ett adelsmärke.

Maria Muldaur har valt samma koncept på detta hyllningsalbum, ett samarbete med duktiga gitarrister. Här är det Roy Rogers i den inledande ”Me And My Chauffeur Blues”. Sedan medverkar även Steve Freund, Del Rey och Alvin Youngblood Hart. ”Me And My Chauffeur Blues” är den sång som vi oftast förknippar med Memphis Minnie. Inspelad 1941 strax efter att Memphis Minnie införskaffat sig en elektrisk gitarr. Även den efterföljande ”Black Rat Swing” blev en populär säljare. Båda dessa sånger finns med här. Maria själv tar hand om ”Me And My Chauffeur Blues” medan Koko Taylor gör ”Black Rat Swing” i en inspelning från 2007 tillsammans med bland andra Bob Margolin på slidegitarr och Criss Johnson gitarr, hämtad från Koko Taylors sista album.

Andra gäster är Bonnie Raitt, som i vanlig god ordning gör en fin version av ”Ain´t Nothin´ In Ramblin´”, Alvin Youngblood Hart, som både spelar gitarr och sjunger duett med Maria och för oss 60-70 år tillbaka i tiden i ”I´m Goin´ Back Home” och ”She Put Me Outdoors”, Rory Block, som gör ”When You Love Me” som den gode uttolkare av countryblues som hon är, Phoebe Snow, som tolkar ”In My Girlish Days” från 1976 med David Bromberg på gitarrkomp hämtad från albumet ”It Looks Like Snow” och Ruthie Foster, som gör ”Keep Your Big Mouth Closed” i en varm tolkning.

Det här är så bra val och så väl framförda att det inte gör något att den stora säljaren ”Bumble Bee Blues” inte finns med.