Ramirez, David
Apologies
(Sweetworld)

29-årige David Ramirez är en ny bekantskap för mig. Indie-folk och alt. country musikern från Austin har tidigare släppt diverse EP:s och en fullängdskiva men verkar närma sig ett visst genombrott med »Apologies« med bland annat en fin omnämning i New York Times.

»Apologies« påminner ofta och mycket om den konfessionella alt. countryn som Ryan Adams närmast fulländande runt »Heartbreaker«. Med den viktiga skillnaden att Ramirez likt legioner andra singer-songwriters håller lite tillbaka och inte vågar låta sången sjunka för djupt ner i självförakt och sorg, något Adams inte har något problem med. Att Ramirez till skillnad från Adams inte tycks dyrka Paul Westerberg i The Replacements är också en viktig skillnad.

Inledningen är briljant. Första spåret »Chapter II« är sorgsen och lite avvaktande, som om Ramirez vaknat upp från en periodfylla och ledsamt letar efter en utväg, ett försök att ställa allt till rätta med alla som han sårat och gud själv och medan insikterna radas upp intensifieras musiken och skapar en brygga till countryrockande »An Introduction« där ett Amerika med sterila urbana landskap inte ger någon tröst mot avsaknaden av gud. En avsaknad som fortsätter i »Stick Around« och »Friends And Family« där kärlekens och familjens lov hyllas i saknadens sken och när man läser texterna förstår man mycket väl varför »Apologies« är en väl vald titel.

Desto längre skivan snurrar desto mer faller dock Ramirez in i en vanlig singer-songwriterfälla där tempot dras ner och låtarna skalas ner till genrens grundläggande beståndsdelar. Visst är Ramirez släpande röst känslosam och visst är trubadurakustisk americana av unga sorgsna män min tekopp men skivan skulle behöva mer dynamik för att slå som en helhet, istället så faller väl många låtar in i samma fåra och får en slöja av anonymitet över sig. Med det sagt så är »Apologies« en deppigt trevlig bekantskap och jag får erkänna att jag känner en viss bitterhet över att ha missat Ramirez nyss avslutade turné med Noah Gundersen – speciellt med tanke på att Ramirez i skrivande stund på sin hemsida bjussar på liveskivan »Live At the Cactus« där några av »Apologies« svagare stunder växer i styrka.

/Sebastian Carlström