Young, Neil
Psychedelic Pill
(Reprise/Warner)

I »Driftin’ Back«, en tjugosju och en halv minut lång inre monolog mot patenterat improvisatoriska och rökigt elektriska jam sätter Neil Young & Crazy Horse tonen för »Psychedelic Pill« – det fulltaliga bandets första album med nyskrivet material på sexton år. Låten liksom albumet ger lika mycket utlopp för brännande ämnen i artistens rastlösa lynne som stoltserar med bandets fortsatta relevans efter drygt fyrtiofem år i garagerockens tjänst.

Till färg och form en korsning mellan den fritt experimentella »Sleeps with Angels« (1994) och »Broken Arrow« (1996) varvar albumet i vanlig ordning långa jamsessioner med mer koncisa kompositioner, mot en bakgrund av självutlämnande och kontemplativ lyrik där det på senare år alltmer naivistiska anslaget finner slutgiltig stadga.

Måhända är det den mångåriga tryggheten som Young tycks finna i samspelet med Crazy Horse som gör att ord och ton här samsas om utrymmet med en konsekvens som på senare år i stora sjok har lyst med sin frånvaro. Entusiasmen i det fokuserade arbetet med musiken är hur som helst påtaglig och föder en albumgiv som med pregnans refererar både bakåt och framåt i bandets historiebok.

Det mesta ljuder också alldeles strålande, som den delikata minnesresan »Twisted Road«, gamla »For The Love Of Man« som för första gången föräras en studioinspelning och tjusigt stämsjungna »She’s Always Dancing«. Men starkast är alltjämt de längre bokstödskompositioner där Crazy Horses inneboende styrka som en, i det närmaste schamanistisk bärare av den ständigt självständighetssträvande rockmusiken tas bäst tillvara.

Avslutande »Walk Like A Giant« är en förhoppningsfull hymn till förlupen tid och den bitterljuva relationsskildringen »Ramada Inn«, som elektrisk och intill benet avklädd återspeglar såväl gamla roadtrip-skildringen »Trans Am« som den trolska familjetematiken i förbisedda guldkorn som »Act of Love« och »Song X«, kan vara Crazy Horses bästa sedan den monumentala, arton år gamla »Change Your Mind«.

Visst skorrar det stundtals betänkligt i skarven mellan det ordentligt genomarbetade och de någorlunda bagatellerna, men den strukturella balansen är allra oftast stark nog för att albumet inte ska tippa över i alltför djupt inkonsekventa fallgropar. Framförallt vinner »Psychedelic Pill« på demonstrationen av Neil Young & Crazy Horse fortsatt påtagliga stagnationsprotest. Rotad i lika delar kärleksfullt musikaliskt samförstånd och tjurskallig tilltro till det egna uttrycket är den lika inspirerad som smittsamt fascinerande.

Tidigare publicerad på Benshi.se

/Mark Andersson