Gilmore & Roberts
The Innocent Left
(Navigator Records)

Det pratas mycket väl om Gilmore & Robert i Englands just. Inte minst efter det att deras tredje album ”The Innocent Left” hade nått offentligheten. Gimore är Katriona Gilmore som sjunger och spelat fiol och Roberts Jamie Roberts som sjunger och spelar gitarr. Tillsammans blir det modern folkmusik. Tillsammans även med gäster som Ben Nicholls bas, Tom Chapman trummor, Will Foster piano, Megan Lovell lapsteel och dobro, Rebecca Lovell mandolin och Graham Pell flygelhorn. Megan och Rebecca Lovell känner vi även som Larkin Poe.

Det är ingen hemlighet att Katriona älskar bluegrass. Något som framträder tydligt i den fina instrumentallåten ”Over Snake Pass”, där Rebecca Lovell bidrar med ett mandolinspel som ger oss en kombination av just bluegrass och keltiska fioltoner. Gilmore & Roberts gemensamma anslag kommer också fram tydligt i ”Seven Left For Dead”, en kraftfull instrumentallåt där Tom Chapman kommer till sin rätt på darbuka och cajon. Andra sånger som utmärker sig är den undersköna ”Silver Screen” med en njutfullt dobrospel från Megan Lovell och den avslutande ”The Stealing Arms”, en ballad baserad på John Ashtons ”The Thief´s Arm”.

Jag tror att Gilmore & Roberts är nöjda med att de valde att bjuda in Ben Nicholls. Hans basspel tillför en ny stark dimension till helheten. Att sedan Larkin Poe-flickorna kan bidra visste vi också sedan tidigare och övriga är både kunniga och namnkunniga musiker inom sina respektive instrument. Och just att Jamie och Katriona sjunger med varandra och inte mot varandra gör det hela som mycket bättre. Även om det är så att den sjunger förstastämman på de sånger som han eller hon själva har skrivit. Det brukar ju vara så, och det fungerar.

Det är en blandning av sånger vi får höra. Många är starkt förankrade i verkligheten och beskriver verkliga historier. De andra känns verkliga även om de är hämtade från deras inre liv. Så får vi berättelser som från den inledande ”Scarecrows”, fågelskrämman som misslyckas med det enda han kan, att skrämma fåglar, till historien om Dr James Barry och hans pionjärinsats med kejsarsnitt. Eller varför inte historien om den avdankade boxaren Louis som Jamie mötte på Subway under sin studietid. Här finns även ”Letters” som har sin inspiration från Katrionas gammelfarmor, som arbetade på BBC World Service under andra världskriget. Jag gillar också deras tolkning av den traditionella ”False Knight”.

Jag blir inte förvånad om både Gilmore & Roberts och ”The Innocent Left” kommer att låta tala om sig i folkmusikkretsar under resten av året.