| |||||||
Recension
Wainwright III, Loudon
Older Than My Old Man Now
(Proper)
The strangest story told
Was how I got be this old
Så inleder Loudon Wainwright III sin senaste platta. En platta från denne legendariske singer-songwriter som fokuserar just på ålder, åldrande, livet och förhållandet till föräldrar och farföräldrar.
Loudon är 65 år och hans fader, Loudon Wainwright Jr. dog när han var 64 år. Jr:s fader Loudon Wainwright Senior dog när Jr. var 17 år, 43 år gammal. Där av också titelsången ”Older Than My Old Man Now” och det spöke som döden är för Loudon. Förhållandet dessa män emellan och döden som det som gör slut på alla förhållanden är både förklarligt och oförklarligt. Loudon vänder och vrider på tankar och funderingar på sitt vanligtvis ironiskt humoristiska vis och med en stor dos av det allvar som han trots allt också kan uppbåda.
Men det haltar betänkligt här och där. Jag förstår inte varför en sång som ”Date Line” om Samoaöarnas övergång från en tidszon till en annan har fått plats här. Även om Loudon självklart har tänkt sig det hela som en rörelse i två dimensioner. Eller ”My Meds” som blir till en uppräkning ur FASS när det egentligen bara är Band-Aid och Mercurochrome som behövs för att allt ska bli bra. ”I Remember Sex”, som han framför tillsammans med Dame Edna, skulle kunna vara en ironisk kuplett. Men nej, den känns könlös och osexig.
Bra och fyndig är där emot talking bluesen ”Double Lifetime” som han snärtigt framför tillsammans med Ramblin´ Jack Elliott. Och åter en gång är han tillbaka till åldrandet och döden. Det blir mycket död i den livslinje som ”Older Than My Old Man Now” egentligen är tänkt att handla om. Det hela börjar mycket bra med albumet klart bästa låt ”The Here & The Now”. En liten jazzig sak med John Scofield på gitarr, alla fyra barnen och två av de tre fruarna med på sånginsatser. På 3 ½ minut passerar livet revy fyllt av musik, kvinnor och droger. Ett och annat barn kommer också till på vägen och en karriär som har gått lite upp och ned under de över fyrtio år som har dokumenterats på skiva. Den följs av ”In C”, som började som ett noveltynummer på piano och cello men som övergick till något allvarligt kring uppbrott och kamp, storm och oväder.
Att allt är en familj och att det stannar där även efter döden blir beskrivet i den lågmälda berättande balladen ”All In A Family”. Den stämningen återkommer i folksångslika ”Over The Hill” som Loudon skrev tillsammans med sin dåvarande fru och nu bortgångne Kate McGarrigle.
Frågor och funderingar i en kombination av dödsångest och livsironi. Men till slut ska vi trots allt alla den vägen vandra.
Something is relentless, like an ocean wave,
And you got to take it lying down, from the cradle to the grave.
But if there´s one small comfort, one thing is true –
That someting out to get me is out to get you, too.
”Older Than My Old Man Now” är inte Loudons bästa platta. Den är lite för ojämn för att kunna matcha den mycket starkare ”History” från 1992, som också har lite av samma död- och familjetema. Men när han är som bäst kan han skapa riktigt fina sånger. Något som också har gått i arv, det finns i familjen och kommer att leva vidare efter det att ”something” tagit även Loudon. När det nu blir.