| |||||||
Recension
Blandade Artister
Hit The Hay Vol. 8
(Sound Asleep Records)
Äntligen kommer det en ny »höladesamling« (det är alltid hölador på omslagen) från Sound Asleep Records. Förra volymen släpptes 2004 och det var egentligen inte meningen att det skulle bli några fler, men så kom gamle Flamin' Groovies-sångaren Roy Loney dragandes med en riktigt bra outgiven låt som Sound Asleep fick använda. Den (»How Would I Know«) inleder skivan och gav skivbolagsdirektören Jerker Emanuelson inspiration att plocka ihop ytterligare 24 obskyra hits.
Blandade artister-skivor är ofta en ganska sorglig genre. Precis när man hört några kanonlåtar på raken kommer typ Kid Rock eller Run DMC och så var den dagen förstörd. Konsten att sätta ihop ekologiskt hållbara samlingsskivor som man vill återvända till är det få som behärskar. men Jerker i Vara är definitivt en av dem.
Jerker gick på college i Nashville 1985 och blev polare med musikern Bill Lloyd. Sedan dess har han, mestadels på distans, byggt upp ett imponerande nätverk av spännande artister som befolkar de 8 »Hit the Hay«-samlingarna plus de två »Fireworks«-kompilationerna och Nashville-hyllningen »Between Goodletsville & Murfreesboro«.
Det lustiga är att Bill Lloyd är powerpopartisten som hade countryrockhits i duon Foster & Lloyd och just detta är det som gör Jerkers samlingar unika och njutbara. Blandningen av å ena sidan soliga powerpoplåtar och ringlande Byrds-gitarrer och å andra sidan americana och countryrock.
Om vi snackar poplåtar först så har vi The New Normal med »It's Our Time« som låter som något The Barracudas har snott av The Byrds. Lannie Flowers »Not In Love« är perfekt sommarpowerpop à la 1979. Ännu »värre« är Justin & the Cosmics »Right Bell« som i glädjen över att ha hittat den perfekta refrängen låter rösten spricka på precis rätt ställen. Travis Hoppers »Should've Been In Love« är också riktigt fin pop liksom Dan Montgomery som i »Out On a Tear« tagit hjälp av Peter Case, Ben Vaughn och (RIP) Duane Jarvis.
Young Fresh Fellows bidrar med dramakomedin »Hillbilly Drummer Girl« och de spelar även på tidigare nämnda The New Normals låt. Det är också Scott McCaughey och hans band som kompar Roy Loney, men då kallar de sig The Longshots. För er som blir sugna på mer av Roy Loney & the Longshots finns albumen »Full Grown Head« (1994), »Drunkard In the Think Tank« (2004) och »Shake It Or Leave It« (2007).
Victor Penalosa & the Melanies »Picture On a Shelf« är mera fin pop och visst är det ett coolt gruppnamn. Alejandro Escovedos bror Javier bidrar med »Our Last Goodbye«. Solskenspop från »luft-CD:n« (digital only) »City Lights«.
Enda svenska bandet någonsin på »Hit the Hay« är The Swedish Polarbears med snygga Teenage Fanclub-hyllningen »Norman Blake«. Så passande att den följs av Nice Mans bitterljuva »(Watching You) Watching the Band«. Nice Man är nämligen Teenage Fanclub-Francis MacDonalds enmansorkester.
På countryfronten har vi lite buskis i låten »Steal Guitars« av Homer Henderson. Och ja, den handlar om en kille som stjäl steel guitars och andra instrument av turnerande countryband. Tagen från CD:n »Used Without Permission«. Paul Burch & Fats Kaplin representeras av »Still I'm Travelin' On« medan John Paul Keith bidrar med en tidigare outgiven Johnny Cash-cover i »I Still Miss Someone«.
Numerärt väger det helt klart över åt powerpophållet på den här skivan. Sen finns det de som snyggt blandar ihop det. Sångaren Tom Meltzer från countryrockbandet 5 Chinese Brothers kallar sitt nya popband The Frosted Sugar Bombs och Colin Gilmore spelar någon slags Sir Douglas-pop med »Augie Meyers-orgel« och Lloyd Maines i bandet.
Annars kan nämnas att Will Rigby spelar trummor på Jay Sherman-Godfreys låt och att skivan avslutas med Pete Sinjins skivaffärstribute »All the Record Stores«.
Så välkomna tillbaka till Jerkers suveräna höladejukebox. Inte ett stolpskott utan 25 låtar som går i mål.
/Urban Henriksson