Salgado, Curtis
Soul Shot
(Alligator)

Legenden berättar att Curtis Salgado, sångare och munspelare, 1977 blev vän med John Belushi under inspelningen av ”Animal House”. John uppmärksammade Curtis under ett framträdande och började konversera. Det ena ledde till det andra och John fick Curtis som lärare och guide in i bluesens värld. Inspirationen skulle bli grunden till karaktärer och musik i filmen ”The Blues Brothers”. Curtis slog sig samma år ihop med Robert Cray i Robert Cray Band och blev lyckosamma och ett nytt, fräscht inslag i bluesen. De gick sedan skilda vägar 1982.

Nu är han här en 30 år senare med ett nytt fint album med blue eyed soul. Curtis tar oss med på en exposé genom soulen olika delar av USA. Det blir till exempel southern soul, funky soul, Memphis soul, Chicago soul och Philadelphia soul. Sånger som tidigare spelats in av Bobby Womack, Johnny ”Guitar” Watson, Otis Redding, O´Jays, The Parliament, O.V. Wright, Frankie Lee eller Detroit Emeralds. Vi får den pumpande orgeln, de riffande saxarna, den svepande kören och Curtis alldeles utmärkta sång.

Curtis Salgado hanterar på ett fint sätt både långsamma och lite snabbare nummer. Rösten är både stark och mjuk, och bär kraftfullt genomgående. Naturligtvis kan vi inte jämföra honom med Otis Redding eller någon av de andra sångarna men han gör fina tolkningar, och visar även med sina egna fyra kompositioner att han har känslan och kunnandet. Dessutom ger bandet och arrangörerna honom ett fint underlag att arbeta med.

Det finns egentligen bara en mindre bra insats och det är med ”Let Me Make Love To You”. Den slår över i volym och vräkig svulstighet. Här tappar han omdömet och gränserna för vad som kommer att kunna bli bra. För han kan elda på och det kan bli bra, riktigt bra, som i den egna avslutande gospellåten ”A Woman Or The Blues”. Här kommer även munspelet fram och han visar att takterna sitter i. Så mycket ”Chicago saxophone” blir det annars inte nu när han har gått från blues och R&B över till soul.

Curtis Salgado har kommit tillbaka från en levertransplantation och lungcancer med förnyade krafter och har med ”Soul Shot” åstadkommit ett kraftfullt och musiksprakande album väl värt att lyssna på.