DeMeyer, Brigitte
Rose Of Jericho
(Bdm)

Brigitte DeMeyer blev riktigt intressant i och med sitt fjärde album »Red River Flower«. Där tog hon det nödvändiga klivet upp till det översta skiktet bland kvinnliga låtskrivare inom amerikansk rootsmusik. Det fanns plötsligt en spänning i musiken, kanterna var lite vassare och hon sjöng ännu bättre än tidigare, med ett större självförtroende. Och framförallt visade hon upp en spännvid i låtmaterialet som var imponerande och det har hon nu vidarutvecklat med sitt femte album »Rose Of Jericho«.

»Rose Of Jericho« är inspelat i Nashville och den här gången har Brigitte DeMeyer satt sig själv tillsammans med Brady Blade vid producentspakarna. Det är ett myckat lyckat drag, för det sprakar om låtmaterialet och musiken sjuder verkligen av liv. Hon kokar även denna gång ihop en mycket het musikalisk gryta fylld med country, folk, blues, rock, gospel, soul och faktiskt lite jazz. Det är bara så att både låtarna och sånginsatsen är ännu starkare än tidigare. Imponerande.

Att det låter så här bra ska också tillskrivas de suveräna musikerna Brigitte DeMeyer omger sig med. Namn som Will Kimbrough, Mike Henderson, Chris Donohue och Al Perkins för att nämna några har slutit upp, och det låter som samtliga musiker har stått på tårna när de spelat in låtarna. De spelar inte en ton för mycket.

För att sammanfatta det hela har Brigitte DeMeyer med »Rose Of Jericho« fått till en riktig fullträff som kommer stå sig riktigt långt när det det blir dags att göra bokslut över detta musikår.

/Johan Annetorp