Bland, Bobby Blue
Unmatched The Very Best
(Malaco)

Bobby Blue Bland spelade in över 500 sånger och gav ut 30 album. 42 singlar blev pop hits och 63 tog sig in på R & B-listorna; tre hamnade på första plats; 27 bland de tio främsta och 51 bland de 40 bästa. Bobby är rankad som nummer 14 på Top 100-listan bland R & B-artister baserat på antalet hits och deras placering på Billboardlistan. Bobby är också rankad som nummer fem på listan över de mest populära artisterna på 60-talet, elva på listan över artister med flest listplaceringar, tolva på listan över artister med flest Top 40-hits, femtonde på listan över artister med flest Top 10-hits och slutligen trettondeplats på artister med flest Crossover Hits, 42 stycken. Behöver jag säga mer?!

Bobby Blue Bland är en av de allra största bluessångarna från den andra halvan av 1900-talet. Med en otrolig förmåga att frasera och hänga upp orden på känslosträngar som likt spindelväv fångade lyssnarna. Inte minst den kvinnliga delen av publiken. Stor, varm och fyllig sångröst och med sitt karakteristiska grymtsånginslag, som kan tycka vad man vill om. Om det nu inte enbart är blues som Bobby sjunger så är han en ståtlig härförare när det gäller bluesballader. Här har han ingen överman.

Bobby hamnade i ett vakuum efter det ABC hade övergått i MCA. I ett skivbolagsintresse av att placera Bobby på nya, framför allt vita arenor och listor, kom inspelningarna att sakna den produktion och det låtmaterial som passade Bobby bäst. Pojkarna på Malaco hade redan visat att de kunde och ville göra något vettigt med de gamla southern soulartisterna som inte passade in på varken disco eller ny R & B. Bobby Blue Bland var en av de gamla stjärnor som de signade och som de lät hitta tillbaka till sin framgångsrika stil. Bobby tackade med att spela in nya fina album och slå till med den vinstdrivande klassikern ”Members Only”. Albumet med samma namn har också fått släppa till tre spår till denna samling, övriga två eller ett.

Här finns nu samlat 16 spår från Bobbys tid på skivbolaget Malaco 1985 till 1998. Hämtade från nio olika album där Bobby kompas av Muscle Shoals Rhythm Section eller Malaco Rhythm Section. Vilket i verkligheten betyder det bästa där finns att hämta. Även om produktionen är lite mer anpassad är på de tidigare Duke-inspelningarna är det strålande Bobby Blue Bland-inspelningar.

Att välja spår när man ska göra ett sådant här urval är väl ungefär det roligaste uppdrag man kan få. Välj 16 spår och ge mig 16 förklaringar till ditt val, och du hamnar i många intressanta och känslomässigt uppslitande diskussioner. Det här urvalet är bra. Å andra sidan kunde de ha plockat vilka 16 spår som helst, jag hade blivit lyckligt hur som.