Lazy Lester
You Better Listen
(Bluestown Records)

Norge har blivit platsen för några intressanta samarbeten. Vi har tidigare recenserat samarbetet mellan Mighty Sam McClain och Knut Reiersrud och nu är det dags att tycka till om samarbetet mellan Lazy Lester och Spoonful Of Blues.

Leslie Johnson, alias Lazy Lester, är en 78-årig blueslegend från Louisiana. Som munspelare och sångare med en egen personlig stil gjorde han sig ett namn på Excello Records redan på 50-talet. Han är inte bara känd för sina egna klassiska inspelningar av ”I Hear You Knocking”, ”I´m A Lover Not A Fighter”, ”Sugar Coated Love och ”They Call Me Lazy” utan även för sitt långa samarbete med Lightnin´ Slim. Och han är en trogen bärare av swamp blues-traditionens tillbakalutade och lite släpande stil.

Det finns ett släpande anslag i både sång och munspel. Munspelet skiljer sig också från det tunga och hårt förstärkta som var vanligt i Chicago. Här är det lättare, lite lösare och mer reflekterande.

Jag är förvånad över vilken kraft och vitalitet som denna 78-åring utstrålar. Sjunger fortfarande utan gammelsludder och spelar munspel med gott minne och god teknik. Visst har tiden och de många årens sjungande satt sina spår, men det är fortfarande den omisskännlige Lazy Lester vi hör.

Han får mycket god hjälp av Morten Omlid gitarr, Jens Olav Haugen bas och Eskil Aasland trummor samt några gäster, där Espen Fjelle på keyboards är den som återkommer oftast. Dessutom har man valt att låta Lazy arbeta i två kanaler. Han kompar med andra ord sin egen sång med sitt munspel. Mycket lyckat, och ger en helt annan dimension till sångerna. Lester spelar även fin gitarr på fem spår.

Sångerna är en fin karta över swampbluesens breda register av långsamma sugande låtar och snabbare stompiga saker. Förutom Lightning´ Slims ”Rooster Blues” och ”Ethel Mae”, Slim Harpos ”Scratch My Back”, Jimmy Reeds ”Bright Lights Big City”, John Lee Hookers ”When My First Wife Left Me” gör Lazy Roy Acuffs ”Blues Eyes Crying In The Rain” omgjord till en ruffig swampbluesrockare. I urvalet av egna låtar har han inte tagit med sina allra mest kända inspelningar. Det känns bra.

Känns bra gör det hela vägen. Lazy Lester är i fin form och det hörs att han och Spoonful Of Blues har fått spela tillsammans och hittat sina roller och platser. ”You Better Listen” är precis det som vi bör göra.