Crowell, Rodney
Chinaberry Sidewalks – A Memoir
(Knopf (bok))

I sin bokdebut Chinaberry Sidewalks – A Memoir berättar Rodney Crowell om sin uppväxt på femtiotalet som ensambarn i som han själv beskriver en dysfunktionell white trash familj. Boken kan sägas bygga vidare på framför allt albumet The Houston Kid (2001) där flera av låtarna handlar om uppväxtåren i Texas. Vid sina två senaste besök i Sverige kunde vi också notera att Crowell i sina introduktioner till låtarna utvecklade historierna verbalt, så därför kommer inte den litterära debuten som en total överraskning.

Den som förväntat sig en berättelse om musikern Rodney Crowell hittar inte mycket i boken. Visst, här finns några kortfattade referenser till det musikerliv som så småningom blev hans, men i huvudsak är det en berättelse om om en tuff uppväxt, ibland präglad av våld från mamman Cauzette och den hårt drickande pappan J.W, som heller inte drar sig för att misshandla sin hustru. Men J.W har även ett stort musikintresse och som hobbymusiker kan han sin countryhistoria, den stora idolen Hank Williams blir för övrigt den första artist Rodney får tillfälle att se vid två års ålder sittandes på JWs axlar.

De mörka sidorna till trots är Chinaberry Sidewalks en kärleksfull och inte minst humoristisk berättelse. Farmodern huvudsakliga sysselsättning, skriver Crowell, är att slå sina barn, bråka med mannen, baka kakor och framför allt att fisa. Hon hade förmågan enligt författaren att komponera melodier baserade på sina fisar!

Chinaberry Sidewalks är i slutändan Rodney Crowells kärleksförklaring till sina föräldrar och ett Houston som inte längre är som det en gång var. Allt berättat som en skröna full av detaljer och händelser. Crowell har ett flyt i språket och förmåga att använda orden som gör att boken är påtagligt lättläst. Det märks att Chinaberry Sidewalks är en naturlig fortsättning i Rodney Crowells utveckling som en av countryn bästa låtskrivare. En imponerande debut! Det ska bli lika spännande att följa författaren Rodney Crowell som det varit att följa sångaren och låtskrivaren. Köp och läs!