Seeger, Mike & Peggy
Fly Down Little Bird
(Appleseed/Border)

De flesta sångerna på »Fly Down Little Bird« spelades in 2008. Mike Seeger var sjuttiofem år och avled ett år senare, Peggy var sjuttiotre. Bakom inspelningarna ligger ett livs umgänge med de folkliga musiktraditionerna i USA, ibland i skuggan av den äldre halvbrodern Petes musik men också med tydligt personlig profil. Där Mike Seeger dragit åt old timey, inte minst i gruppen New Lost City Ramblers, har Peggy Seeger ofta varit en bitsk protestsångerska men hon har också verkat i den brittiska folktraditionen. Hon har också varit bosatt i Storbritannien sedan 1950-talet och var under lång tid berövad möjligheten att ens besöka USA på grund av de abderitiska visumregler som slutligen avskaffades i början av 1990-talet.

Många av sångerna skrevs eller dokumenterades på 1930-talet. Det är fiddle tunes, ballader och protestsånger som »The Farmer Is the Man«, också känd under titeln »Taxes on the Farmer Feeds Us All«. Stämningarna varierar från vemodsfylld kärlekslängtan via den sociala protesten till innerlighet, och det finns hela tiden ett nära samspel mellan valet av intrument (banjo, fiol, mandolin, akustisk gitarr, Hawaii-gitarr) och stämningen i framförandet, även om tempot på old timey-manér ofta drivs upp.

Vokalt drar både Peggy och Mike gärna långt upp i registret, vilket ytterligare understryker stilrenheten. Att deras röster inte är lika bärkraftiga som några decennier tidigare är naturligt, men engagemanget, den stilmässiga integriteten och kärleken till musiken är oanfrätta.