Guitar Crusher
Blast From The Past
(Gaztelupeko Hotsak)

Detta är en samling som inte är ny i dubbel bemärkelse. Från början är inspelningarna gjorda och utgivna som singlar på 60-talet och sedan är denna samling tydligen utgiven i Europa 2009. Men det som är nytt, är att den nu finns på Amazon.coms nyhetslista för mars 2011. Där jag fann den. För vem har hört talas om skivbolaget Gaztelupko Hotsak? Inte jag i alla fall. Men däremot om Guitar Crusher. Vill minnas att jag en gång i världen hade en singel med honom på Blue Horizon och var imponerad. Han har genom åren också dykt upp på olika samlingar av New York-inspelningar. Här finns nu 15 av hans singelspår samlade på ett och samma ställe. Och det är fortfarande imponerande. Guitar Crusher har en tung, kraftfull och genomträngande sångröst med en dragning åt Little Richard, Ray Charles och Buster Brown.

Guitar Crusher föddes som Sidney Selby i North Carolina 1931. Flyttade till New York som 16-åring 1947 och fick smeknamnet Bone Crusher för sin medverkan i många slagsmål. När han sedan började uppträda som musiker och fick försvara sig med sin gitarr byttes namnet till Guitar Crusher, som också blev hans artistnamn. Skadeförsäkringspengar finansierade hans första inspelning, som sedan ledde till inspelningar för King, Old Town, Columbia och engelska Blue Horizon och till turnéer runt om i USA med dåtidens stora artister.

Rösten är det man först lägger märke till. Men han kan spela gitarr och munspel också. Samtidigt slog han följe med den fantastiske gitarristen Wild Jimmy Spruill, som också medverkar på många av hans inspelningar. Sångerna sträcker sig från ballader och långsamma blueslåter till snabba rockiga R&B-nummer med stora blås och kör. På inspelningarna för Blue Horizon kompas han av den engelska gruppen Ten Years After med Alvin Lee på gitarr. Det blir ett mäktigt möte mellan Spruill och Lee bakom en stor sång från Crusher.

Diskoeran slog undan fötterna på Crusher och 1982 flyttade han till Berlin och har sedan dess gjort sig ett namn i Europa.

Tillbaka till Gaztelupeko Hotsak. Det visar sig vara ett skivbolag från Baskien, Spanien och konvolutet är därför också författat på den för mig ovanliga kombinationen engelska, spanska och baskiska. Hur som helst, det här är en härlig och mäktig samling ”blast from the past” fortfarande fullt njutbar att lyssna till.