Allman, Gregg
Low Country Blues
(Rounder/Universal)

Jag har aldrig varit särskilt förtjust i Gregg Allmans ikoniserade solodebut »Laid Back«. Det slaget av närmande till sydstatssoulen från rockhåll tycker jag att brittiska sångare som Frankie Miller och Jess Roden genomförde minst lika övertygande de åren.

Det dröjde närmare ett kvartssekel innan jag restlöst föll för ett projekt i Gregg Allmans eget namn. Det var albumet »Searching for Simplicity«, som kom 1997. Och nu ger Gregg Allman ut ännu en lysande skiva, »Low Country Blues«, där titelns »Low« kan beskriva både den geografiska utgångspunkten och det känslo- och arrangemangsmässiga resultatet. Ty skivan är lika low down som laid back.

Gregg Allman väljer ur bluestraditionen. »Little by Little« och »Rolling Stone« samsas med »I Can’t Be Satisfied« och låtar från Skip James, Otis Rushs och Bobby Blands katalog. Och så bidrar Allman själv med en låt skriven tillsammans med Warren Haynes.

Men alla låtar bildar en fin helhet, trots de stora inbördes skillnaderna mellan dem. Oftast är den akustiska bilden burkigt low down, och det finns lika stora som uttrycksmäktiga hål i arrangemangen. Någon gång ger saxarna soulkänsla, och Dr Johns piano kan förskjuta musiken åt New Orleans-hållet, men den tidiga post war-bluesen i vacker förening med Louisianas swamp blues ger musiken stadig grund.

Sättningen skiftar, men kärnan utgörs av trummisen Jay Bellerose, den akustiska basisten Dennis Crouch, Allmans orgel, Dr John och Doyle Bramhall den yngre. Gruppen utvidgas sedan med blås, T-Bobe Burnetts gitarr och Colin Lindens dobro alltefter de krav låtarna ställer. Kanske är det också Crouch och Bramhalls utsökta stilkänsla som i fin växelverkan med Allmans sång gör musiken så tät.

Det är en njutning att sjunka in i den rymd som Crouch skapar, eller att flyta iväg i Gregg Allmans böljande sång och Bramhalls plockiga gitarrspel med just så mycket sustain att det liksom bara svajar till i ögonblicket. Hans gitarrton tar aldrig över. Den balanserar Allmans röst och ger skarpskurna kontraster, men själva kontrastverkan är momentan vilket förstärker musikens omedelbara karaktär.