| |||||||
Recension
James, Susan
Highways, Ghosts, Hearts & Home
(SusanJamesMusic)
Titeln säger precis vad det handlar om; landsvägar, spöken, hjärtan och hem. Allt samlat i trakterna kring Los Angeles och framfört av singer/songwriter Susan James på hennes fjärde album. Färgstarka karaktärer får liv i den lite psykedeliska folkcountryn som bärs fram av Susans fina gitarrspel, starka personliga sång och, inte minst, av hennes underbara komp. Lekfull, kompetent, lyhörd, innovativ och känslig americana om man så vill. Paul Lacques, Paul Marshall och Shawn Nourse från I See Hawks In LA gör tillsammans med Gabe Witcher från Punsch Brothers och Danny McGough från Shivaree ett fantastiskt jobb och lyfter sången och låtarna till något utöver det vanliga. Musikaliskt varierat med en fin produktion och spännande arrangemang.
Starten är stark och gripande, trots att det är en fartfyllt luftig ”Airdream Girl”, som sedan följs av den mandolindrivna och taktfasta ”A Weed Is Not A Weed” och som i sin tur övergår i den svepande charmfullt dansanta ”Thank You Tomorrow” med sitt fina fiolspelet. Och så fortsätter det. Tung elgitarr driver ”On Your Side” och man kan se hur den spöklika marelden jagar boskapen med de cowboylika Shadowsgitarrslingorna i ”Cold Moon” för att övergå i lägereldssång i ”Old Jug Song” med sitt lätta banjokomp. Psykedeliska ”Out In The Wood” följs av en hyllning och önskan om hjälp till allas vår Mr Zimmerman som sedan landar i en fin kombination av fiol och orgel i ”Falling Waltz 2”. Fiolen följer med i ”How To Fix A Broken Girl” och det hela avslutas med en tillbakagång till LA:s 60-tal och den sköra hippielika flickpopen i ”Going To California”.
Det här är en platta som jag har haft stor behållning av under mina många inlyssningar. Susans sång och gitarrspel är starkt och vackert och kompositionerna är mogna och välplacerade. Detta tillsammans med vännerna och kompmusikerna har det blivit en helhet som lovar gott för den på nytt upptagna karriären. Här finns något som står ut och som stannar kvar.