| |||||||
Recension
Sizzla
Crucial Times
(Greensleeves Records)
Fra at have været en af de mest produktive reggaekunstnere har den kontroversielle jamaicanske sanger Sizzla Kalonji valgt at skrue ned for produktionshastigheden.
De to forrige album I Space og Youth Ghetto-Ology fra henholdsvis 2007 og 2009 er hørbare beviser på, at Sizzlas neddrosling af produktionshastigheden har været en fornuftig disposition, idet de kvalitetsmæssigt begge er af meget høj standard. I kølvandet på disse udgivelser kommer nu Crucial Times, hvor Sizzla har genoptaget samarbejdet med sin første producer og musikalske mentor Homer Harris.
Med base i 2B Grove Road i Kingston og med det musikalske ansvar for datidens suveræne 809 Band var Homer en musikalsk magnet i slutningen af 1980'erne. I 1992 opsøgte den dengang kun 15-årige Sizzla, der dengang gik under navnet Little One, Harris for at lære mere om musikken. Harris gav Sizzla hans kunstnernavn og indspillede oprindeligt 8 af de 13 numre, der er på Crucial Times, heriblandt Sizzlas første single nogensinde, Foundation.
Selvom der momentvis er fine indspilninger på det nye album, såsom det stærke indledningsnummer Precious Gift og det storhittende titelnummer, der har været udsendt som single sidste år, så synes kvaliteten ikke helt at ramme det samme høje niveau som de to forgængere. Sizzla flirter på albummet med roots reggae, lover's reggae, hård dancehall, r&b og drum and bass, hvilket er synd.
Numre som Take A Stand, Charming og Foundation er alle fine numre i roots genren, men rykker ikke ved indtrykket af Crucial Times som et af Sizzlas mere middelmådige album.