Wenglén, Lotta
Ask Harry
(Margit Music)

Intimt.

Någonting gör »Ask Harry« till en väldigt intim skiva. Jag kan inte sätta fingret på vad, men känslan är att låtarna är för personliga för att vi egentligen ska få höra dem. Som om ordens väg till färdiga texter ursprungligen kom från en dagbok eller något liknande innan de blev sammanbundna med musiken. Detta medför från min sida en slags mystifiering av musiken. Om det är bra eller dålig vet jag inte. Möjligtvis hindras jag från att klart och tydligt kunna sätta in musiken i en lämplig kontext. Istället förflyttas koncentrationen till att kontrollera känslor framkallade av musiken.

Men är då detta så märkvärdigt?

Som bekant är just detta en bra indikator på om musiken är värd att fortsätta lyssna på och hänföras av. Skivor som faller platt lyckas aldrig få mig ur balans såsom »Ask Harry«. Måhända beror det på Wengléns sensuella röst, på det tragiska i öppningslåten »For Lost Time« eller på den alltför korta stund på »Mayfly« som Wenglén sjunger tillsammans med Åsa Gjerstad.

Jag vet inte helt enkelt inte.

När jag berättar om »Ask Harry« och dess inverkan på mig påstår en vän att jag tappat min analytiska förmåga. Sanning är det inte men kanske kan hans påstående härledas till att en eller annan tår försöker lämna mina ögon under inledning av »Brother«. Eller förresten; detta fenomen gäller hela låten igenom. Samtidigt kan jag inte heller släppa den början till en fulländad filmisk språkbegåvning som finns i »Kill« tills dess att en enerverande gitarr gör så att bilderna framför mig försvinner.

Framförallt är det dock ett litet textstycke som vägrar lämna mig ifred och som troligtvis är den mest bidragande orsaken till att jag ständigt återkommer till den avslutande kompositionen »This Is How It Is«. Genom några snabba språkmässiga penseldrag lyckas Wenglén komprimera ett livsöde i kärlekens tecken som skrämmer och hånskrattar bakom mig rygg då min rädsla för någonting liknande säkerligen går att lukta sig till:

I know we’re connected by love
But lie back to back in bed
This is how it is