Robison, Charlie
Beautiful Day
(Dualtone)

»Beautiful Day« är en sångcykel inspelad under Charlie Robisons skilsmässa från Dixie Chicks-medlemmen Emily Erwin. Det hörs. Bitterhet och längtan, kärleksförklaringar och självförebråelser, lögner och svek – allt kan hittas på denna Robisons hittills tyngsta, dock inte nödvändigtvis i musikalisk mening, skiva. Covers blandas med egna låtar och helheten imponerar. Jag kunde dock klarat mig utan avslutningsspåret, en lätt glömd version av Springsteens »Racing in the streets«.

Hur som helst - Robison lägger i femman direkt med en milt uttryckt syrlig känga mot det vackra folket i LA satt till musik som är fräsande rock i Steve Earles fotspår. Robison har en utmärkt röst och målar sina känslor i intressanta färger och nyanser. Låtar med talande titlar som »Down again« och »Nothin' better to do« – den senare signerad Bobby Bare Jr – är luftigt spelade ömkligheter i midtempo, medan »Reconsider« är en klassisk på-mina-bara-knän-ballad med dominerande akustiska gitarrer och en alldeles strålande refräng.

I »Feelin' good« som följer därpå, svänger Texassonen Robison loss med mandolin och allt, samtidigt som han försöker övertyga lyssnaren om att han mår fint. Jag går inte på det. Han har för all del nya strängar på guran och sjunger om att det är frihet, och ingenting annat, som vinkar runt hörnet. Men det hjälps alltså inte – illa dold ensamhet och förtvivlan dränerar varje förljugen stavelse.

Ingen rolig sits för Robison, men det blev en väldigt bra platta av eländet.

/Bengt O Tedeborg