Allison, Amy
Sheffield Streets
(Urban Myth)

Att påstå att Amy Allison har en säregen röst är som att säga att universum är hyfsat rymligt. Det som gör rösten så oerhörd är likväl inte dess tonala spektrum – saken handlar självklart om hennes förmåga att använda det. Jesus, vilken närvaro och vilket uttryck. Jämförelser kunde anställas, men de känns rätt meningslösa. Hon är sin egen.

»Sheffield Streets« är mer sammanhållen och har tydligare konturer än tidigare plattor jag hört med Allison. Men koherensen kan egentligen inte tillskrivas låtmaterialet, därtill är blandningen alltför frisk. Att, som All Music Guide, stoppa in Allison i facket ”alternative country” säger väldigt lite om hennes musik. Jazz möter country möter Tin Pan Alley säger något mer och att Elvis Costello finns med och sjunger på Mose Allisons »Monsters of the Id« ger ännu en ledtråd. För i likhet med Costello gräver sig Amy Allison djupt ner åt alla möjliga håll i den amerikanska sångskattkistan. Upp kommer hon med underbara och skiftande sånger om futil, förstulen, förlorad och fullbordad kärlek. Enkla ord som ”I wrote a song about you and it all came true, you did me wrong, now you’re gone and I’m blue” ges trovärdighet genom dyrköpta erfarenheter och överlägsen gestaltningsförmåga.

Det är därmed, jag återkommer dit, framför allt hennes röst som gör »Sheffield Streets« till en helhet, omöjlig att analysera utan att rådbråka. Men ändå. Lyssna på hennes längtan under månen i New Orleans och hör hur musiken gradvis övergår från country till...ja, något svårdefinierbart med hjälp av blåsarrangemanget. Hennes i ensamhet inkapslade längtan blir än mer outhärdlig. På samma gång: Tvetydighet och överraskande löften om någonting helt annat. »Mardi Gras moon« heter låten och är en rysare bland flera.

Don Heffington har producerat med den äran och bland musikerna märks Mose Allison, Bob Glaub och Van Dyke Parks. Deras spel är så märkvärdigt fint att jag antar att de blev lika tagna av sångerna som jag. Inte en ton är för galleriet och de som spelas vägs på den noggrannaste av guldvågar.

/Bengt O Tedeborg