| |||||||
Recension
Louie and The Lovers
The Complete Recordings
(Bear Family)
Jag har sagt det förut. Storheten bakom all viktig rockmusik ligger i att din grannes grabb, med ganska enkla medel, kan visa sig vara den mest begåvade uttolkaren. Louie Ortega och medlemmarna i The Lovers är ytterligare en bekräftelse på sanningshalten i påståendet.
Gruppen, då fortfarande under namnet Country Fresh, fångades i förbigående upp av Doug Sahm, som snarast såg till att placera de inte ens tjugoåriga musikerna hos Epic Records. Med Sahm som producent och mindre än arton timmar i Columbus Studios i San Francisco var debutalbumet ”Rise” både inspelat och färdigmixat. På lika kort tid hamnade den i reabackarna och har sedan utgivningsåret 1970 varit en kär hemlighet bland samlare av amerikansk rotmusik.
Någon betalning såg gruppmedlemmarna aldrig till, men det handlade heller aldrig om pengar för Ortega och hans grupp. Ett par begagnade högtalare från Doug Sahm och den euforiska känslan av att för ett kort ögonblick äga världen var ersättning nog.
Precis som utgåvan av Jim Fords ”Harlan County” från samma tid lyfter nu Bear Family fram den likaledes utmärkta ”Rise” med Louie And The Lovers. Även denna gång med ett digert bonusmaterial, bestående av unika fotografier, singelspår och outgivna inspelningar från 1972 samt den för Atlantic Records 1973 påbörjade, men aldrig utgivna, andra Lp:n.
Doug Sahms genialt nakna produktion ger en avspänd känsla som har mer med Sam Phillips idéer att göra än de tunga rockproduktioner som samtida Led Zeppelin då dominerade världen med.
Uppvuxna i Salinas i Kalifornien och med mexikanska föräldrar skapade Louie And The Lovers på ”Rise” sin helt egna variant av chicanorock, vars huvudsakliga influens kommer från sextiotalets starka San Franciscoströmningar av folkrock och psykedelia . Det är säkert ingen tillfällighet att sånger som titellåten ”Rise”, ”I´ve Always Got You On My Mind”, ”I Don´t Want To Be Seen With You”, ”If The Night” och ”It´s The Morning” låter som något grupper som We Five, The Mojo Men eller tidiga Jefferson Airplane skulle ha kunnat spela in. Inte heller att ”Driver Go Slow” så starkt påminner om gruppen ”It´s A Beautiful Day”.
En andra, men mindre dominant, influens är Creedence Clearwater Rivival och då framför allt den fenomenala enkelhet med vilken John Fogerty skrev sin musik, vilket måste ha varit en betydande inspirationskälla för Louie Ortega, som, med några få undantag, ensam står för all text och musik. Sången ”Royal Oakie” är som hämtad ur CCR:s tidiga produktion.
Den mexikanska bakgrunden, närheten till San Francisco med dess fullständiga explosion inom folkrock och psykedelia, samt CCR:s envisa betonande av rockmusikens rötter var den plattform utifrån vilken Louie And The Lovers spelade in ”Rise” - en av rockmusiken mest älskvärda och egensinniga skivor.
Förutom ”Little Georgie Baker” och den lysande ”Tomorrow Just Might Change” står det delvis Jerry Wexlerproducerade bonusmaterialet - med gästande musiker som bl a Flaco Jimenez, Dr John och Doug Sahm - mer stadigt i tex-mextraditionen. Ett av undantagen är ”Forgive Me This Time” där man för ett kort ögonblick återskapar magin från ”Rise”, vilken fortfarande är den största anledningen att köpa Louie And The Lovers ”The Complete Recordings”
Att just Lennart Persson skrivit texten till Bear Familys utgåva av ”Rise” är ett värdigt avslut på en lång och viktig insats inom musikjournalistiken, inte minst för musiker som Louie Ortega och läsare som mig.
/Per Magnusson