| |||||||
Recension
Sand, Ida
True Love
(Act/BAM)
Jag var inte särskilt förtjust i Ida Sands debutskiva »Meet Me Around Midnight« häromåret. Svenska jazzsångerskor som rör sig på gränsen mot soul; ofta begränsas de av soulmusikens alltför rigida ramar. Musiken blir statisk, sökandet och den musikaliska rörelsen reduceras till kitsch i strävan efter det »själfulla« uttrycket.
Därför blir jag så glatt överraskad av Ida Sands nya skiva »True Love«. Även den här gången söker Ida Sand i jazzens parallella traditioner, men låtvalet är allt annat än rätlinjigt. Hon framför Bob Marleys »Redemption Song« med en förtätad intensitet som för tankarna till Dianne Reeves tolkningar av sånger av Leonard Cohen och Cat Stevens.
Funkigheten i »The Weight« anknyter i sin tur till bland annat Mavis Staples version, men Ida Sand sätter sin egen stämpel på tolkningen och det på en gång sliriga och precisa gitarrspelet förankrar låten i ett tydligare jazzsammanhang. Ida Sand ger även »Heart of Gold« och Jimi Hendrix »Manic Depression« en behandling där överskridandet av genregränsen vidgar rummet i stället för att sluta det inom mer strikta gränser.
Men även en jazzstandard som »Lover Man« blir en manifestation av Ida Sands uttryckskraft och omskapande fantasi. Hennes fina sång träder också in i vackert avklarnad dialog med Peter Asplunds trumpet.
Men Ida Sands egna kompositioner ger också utgångspunkt för hennes kreativa profilering av uttrycksmedlen. Hon sjunger återhållet och med stark koncentration i »My Biggest Fear«; Peter Forss stråkdrag på basen understryker den serena stämningen. Men sången blir ibland ödsligare, snudd på Flora Purim-skör, i sånger som »As Long As You Love Me« och »Devil’s Game«, där Ida Sand gradvis förråar sitt uttryck och låter det hela utmynna i en syntes av jazzsång och soul.
Även om jag uppskattar Ida Sands vokala omdefiniering av pop- och rocklåtar kommer hennes konstnärliga kraft bäst fram när hon sjunger med en mer renodlad jazzteknik. Det kommersiella materialet ger trots allt främst en ram åt det väsentliga i hennes musik.