| |||||||
Recension
Ford, Jim
The Unissued Capitol Album / Big Mouth USA - The Unissued Paramount Album
(Bear Family)
Odågan Jim Ford gjorde sig - efter albumdebuten “Harlan County” - omöjlig i alla kontraktsammanhang. Inte bara sålde han, naturligtvis under olika titlar, en och samma låt till olika förläggare, utan till och med färdiga projekt havererade på grund av den aversion hans person ingav de som förväntade sig samarbete och tacksamhet.
Talande är hur han behandlade P J Proby när han stal dennes gitarr, fem hundra dollar och slängde bort mammans bibel. “You´ll get over it...” var Fords enda kommentar till tarvligheterna. Ändå vittnar alla som umgåtts, festat med och sett honom skriva låter om hur rolig, charmerande och begåvad karln kunde vara.
Bobby Womack: “Jimmy was a beautiful cat, one of the most creative people that I´ve ever met and I´ve been around a lot of people with a lot of talant.”
Sly Stone: “Jimmy Ford is the baddest white man on the planet, killer writer.”
P J Proby: “...he wrote fantastic songs. Ford didn´t realize how good he was, he always thought everybody else was better.”
Nick Lowe: “Jim Ford´s songs made a tremendous impact on me....He´s impossible to copy but the way he writes is something I´ve always aspired for.”
Med så mycket begåvning, både i skrivandet och framförandet, och så många som trodde och satsade pengar på honom är det en bedrift att lyckas sabotera varje försök till publicering.
Englandsäventyret 1971 slutade med att Ford tröttnade på Liberty Records Si Waronker, hällde i smyg kokain för tre tusen dollar i en kaffekopp och bad Waronker att dricka långsamt. Eller så insåg han helt plötsligt att låtarna ju redan var sålda, många gånger om!
Det enda som kom ut av allt han spelade in efter den legendariska “Harlan County” var singeln “Big Mouth USA / Rising Sign” (1973). Det skulle dröja ända till 2007/2008 års Bear Familyutgåvor “The Sounds Of Our Time” och “Point Of No Return” innan världen skulle förstå vilket komplext geni Jim Ford var när han stod på toppen av sin kreativitet!
När nu Bear Family, direkt från mastertejperna och i både Lp- och Cd-format, för första gången ger ut de outgivna albumen, inspelade för Capitol respektive Paramount, så är det lika mycket exempel på både hans enastående talang som det förhållande att bolagen inte stod ut med Ford. Det är annars obegripligt att förstå deras agerande, de hade ju trots allt betalt. Ta mastertejperna och försvinn blev istället resultatet.
Jim Ford förtjänade mer än bara kultstatus och materialet är genomgående av så hög klass att det skulle ha etablerat honom i vidare kretsar. Producenter och övriga inblandade måste trots allt ha legat sömnlösa över att inte kunna ge ut det här.
/Per Magnusson