| |||||||
Recension
Robinson, Roscoe
Why Must It End
(Soulscape/BAM)
Det brittiska bolaget Soulscape fortsätter sin välgörande botanisering i southern soul-bolaget Sound Stage 7:s inspelningar. Vi har nyligen skämts bort med lysande samlingar av Sam Baker och Ella Washington och nu är det alltså Arkansassonen Roscoe Robinsons tur.
När Robinson äntrade scenen som soulsångare 1965 var han ingen gröngöling. Han hade redan sjungit gospel i över tjugotre år och då inte med vilka som helst. Efter att som fjortonåring ha tagit ledarmikrofonen i Joiner’s Five Trumpets förgyllde hans höga baryton bl a namnkunniga orkestrar som The Highway QC’s (tillsammans med Sam Cooke), The Kelly Brothers, Norfolk Singers, The Fairfield Four, Gospel Jays och Paramount Singers.
1960 blev han en av legendariska The Five Blind Boys of Mississippis två icke blinda sångare. Hans stämma kan höras på bl a ”Sending Up My Timber” och ”Lord You’ve Been Good For Me”.
Fem år senare testade Robinson vingarna i Chicago och New York och släppte sin första sekulära singel (till de konservativa gospelfantasternas fasa), ”What Makes a Man Do Wrong”, på Chess underbolag Tuff Records. Den sålde dock dåligt och han begav sig slokörat hemåt igen.
Men han gav sig inte. Eftersom inget skivbolag visat sig intresserat sålde han sin Cadillac, startade egna bolaget Gerri (döpt efter hans fru) och släppte den rytmiskt drivna, dansanta soulsingeln ”That’s Enough” (som tillsammans med gospeltyngda baksidan ”One More Time” inleder denna samling). Det blev en miljonsäljare som genast klättrade till sjundeplatsen på Billboards R&B-lista. Dörrarna var öppnade.
Den beryktade radio-dj:n och skivbolagsägaren John Richbourg fixade lägenhet åt Robinson i Nashville (”Richbourg was like a daddy”) och satte honom i arbete. Där producerade han bl a Joe Simon och Roscoe Shelton och spelade själv in fem singlar; flera av dem idag eftersökta bland southern soulentusiaster och betingande höga priser på ebay. Bland de mest gripande har vi deep soul-balladerna ”Let Me Know” och ”Why Must It End”; två av genrens allra ståtligaste skapelser.
Men denna samling rymmer så mycket mer. Tjugo prima soulspår som är svåra att skaka av sig. Och även om Robinson aldrig nådde några större framgångar med sina singlar för SS7 — Joe Simon var bolagets odiskutabla kung och guldkalv — kan man knappast ha några invändningar mot musiken. Samma sak gäller de spår Robinson senare åter släppte på egna bolaget Gerri, i samarbete med populäre dj:n och promotorn Ed ”Dr Jive” Mendel. Hör bara den plågade ”Leave You In the Arms of Your Other Man”; en sugande ballad som var så bra att storbolaget Atlantic plockade upp den och gav Robinson en sista efterlängtad listplacering.
På sjuttiotalet återvände han till sitt ursprung gospeln — både som sångare, låtskrivare och producent. Och där befinner han sig än idag, sina åttio år till trots. Roscoe Robinson har blivit invald i ”Gospel Quartet Hall of Fame” två gånger, med The Blind Boys of Mississippi och The Blind Boys of Alabama, som han fortfarande framträder tillsammans med ibland.
Soulscape har utlovat en andra volym med Robinsons senare inspelningar. Förutom gospelspår för bolaget Paula, ska vi då få njuta av bl a en singel inspelad i klassiska Famestudion, Muscle Shoals.
Som southern soul- och gospelälskare är det bara att bocka och buga. Och öppna plånboken. Igen.