| |||||||
Nyheter
Ryland er tilbake i L.A.
Datum: 2005-04-20
Etter å ha arbeidet på Cuba siden 1998, som produsent for bl.a. »The Buena Vista Social Club« (Grammy vinner), har Ry Cooder funnet veien tilbake til med sin hjemby. Den 7. juni slipper Nonesuch Records (Warner) nye »Chávez Ravine«, en plate som har vært under innspilling i tre år.
Cooder fortsetter med å stikke nesen sin i potensielt kontroversielt materiale (hans Cuba-suksess falt ikke i god jord hos amerikanske myndigheter). Denne gangen dreier det seg om et latinoområde i Los Angeles, Chávez Ravine, som ble bulldoset for å bygge Dodgers stadion. Historien som fortelles på »Chávez Ravine« inneholder både virkelige og fiktive karakterer og Cooder og medarbeidere tegner et svært så levende bilde av denne fattige bydelen, som ble offer for såvel korrupsjon, som blind tro på brutal »progresjon«. I kulissene her er femtitallets kommunistfrykt med J. Edgar Hoover og Joe McCarthy i spissen. Selv om »Chávez Ravine« inneholder vesentlig mer musikk, er det ingen tvil om at konseptet platen bygger på er i slekt med Tom Russells »Hotwalker«.
Her finnes cojunto, corrido, R&B, Latin pop og jazz og med på musikerlaget er bl.a. The Midniters frontmann, Little Willie G. Pachuco boogie kongen Don Tosti, Chicanomusikk patriarken Lalo Guerrero, trekkspilleren Flaco Jimenez (som selvfølgelig har lang fartstid med Cooder, tilbake til syttitallet) og trommeslageren Jim Keltner. På diverse perkusjon og trommer, Rys sønn Joachim Cooder.
Cooder selv er denne gangen vesentlig mer innvolvert, som sanger og gitarist, enn tilfelle var på Cuba-platene.
Mike Davis, forfatter av boka »City of Quartz, Excavating the Future in Los Angeles«, sier følgende om platen: »..en magisk-realistisk gateopera som feirer livet og døden til barioen som Dodgers drepte..«
Läs mer om Cooder, Ry