| |||||||
Lost in the Blåst
West, Shelly
Red Hot
(Varese Sarabande)
Shelly West hör till de orättvist förbisedda countryartisterna. Hon är mest känd för sina duetter med David Frizzell. Innan hon gav ut sitt första soloalbum kom det tre duoskivor med Frizzell. Det var en intensiv period. De tre duoskivorna kom inom drygt ett och ett halvt år. Året efter, 1983, gav Shelly West så ut två soloskivor, innan det kom ytterligare en duettskiva och ett soloalbum.
Det är Shelly Wests samlade lp-produktion. Ett spår har oomtvistad klassikerstatus, duetten »You’re the Reason God Made Oklahoma«, som Larry Collins skrev med Becky Hobbs för sin inre blick.
Må vara som det vill med det. Shelly West kom inte från Oklahoma, utan från Cleveland, Ohio. Hon föddes 1958. Hon är dotter till Dottie West, och David Frizzell är Leftys yngre bror. Titeln på första gemensamma skivan är därför följdriktig: »Carryin’ on the Family Names«.
Men det här ska handla om Shelly Wests andra skiva, »Red Hot«. Den gavs ut i november 1983, och jag hittade den i en back med restlager några år senare för en spottstyver. Jag var så fördomsfull på den tiden att jag nästan fick tvinga mig själv att köpa den. Omslaget ingav knappast förtroende, men det var något med låttitlarna som lockade: »Now I Lay Me Down to Cheat«, »Another Motel Memory«, »Suite Sixteen«.
Det omvända könsperspektivet var i sig inget nytt i countryns rika tradition av cheatin’ songs, men det öppet erotiska tilltalet hos Shelly West var inte representativt för de yngre sångerskor som de åren lanserades i den kommersiella mittfåran av pop/country-crossover.
Shelly West förenade i stället den skuldtyngda upplevelsen från Loretta Lynns »The Other Woman« med en starkt sexuell laddning.
Det tydligaste uttrycket för den upplevelsen är »Now I Lay Me Down to Cheat«. Sångjaget vädjar till sin man om att de ska gå ut på kvällen, men han måste jobba över som vanligt. Kvinnan blir alltmer uppgiven, konstaterar att de två inte rört varandra på evigheter. Och så refrängen:
»Now I Lay Me Down to Cheat
And break the promises I vowed to keep
A fallen angel in defeat
Now I Lay Me Down to Cheat«
I »Another Motel Memory« är reservationen starkare. Det kvinnliga sångjaget lockas av den tillfälliga förbindelsen, men konstaterar också att »I don’t wanna be another motel memory / I don’t wanna be another motel casualty«. Rimmen cheap/defeat och memory/casualty understryker det marterade, kanske mer av fördömelse i teologisk mening än smärta. Kanske pekar de också framåt mot Billy Joe Shavers mästerverk »When the Fallen Angels Fly« tio år senare.
Men skivan rymmer också lättsammare dittien som »Somebody Buy this Cowgirl a Beer«, på sitt sätt en fortsättning på »José Cuervo« från första soloskivan, »West by West«. Eller kanske snarare preludiet; José Cuervo är ju en uppsluppen skildring av dagen efter.
»Red Hot« med Shelly West är på många sätt tidstypisk. Flera sånger rymmer ett tydligt tilltal till en yngre publik som inte identifierade sig med den neotraditionalism som växte fram i Nashville mot mitten av 1980-talet. Ljudbilden är tung, stråkar och plottrigt piano växlar med steel och en ensam fiol. Och omslaget påminner om lanseringen av Barbie Benton; Shelly West visade tveklöst mer hud än vad countrysångerskor brukade göra.
Men det är en lysande skiva. De tunga arrangemangen stör inte, de understryker snarare sångernas melodramatiska stämningar. Shelly West hade en kraftfull röst med starkt personlig karaktär, på en gång bärkraftig och nyanserat uttrycksfull. Hur tunga arrangemangen än var, hade sången all makt. I de mindre dramatiska sångerna är dessutom kompet mer traditionellt och nertonat.
Jag skriver »hade«. Shelly West drog sig tidigt tillbaka. Karriären planade ut, och hennes mamma dog. På senare år har Shelly West dock deltagit i flera tillbakablickande shower i country-tv och i en del galasammanhang med David Frizzell. Kanske vore det dags för en ordentlig comeback?
/Magnus Eriksson