Son Volt - The Search

Son Volts Jay Farrar er sin generasjons Neil Young, en så karakterteristisk stemme, et så lett identifisertbart musikalsk avtrykk, at den på mange måter er sjangerdefinerende i seg.
Farrar var, sammen med Jeff Tweedy, den kreative kraften bak det rockhistorisk uungåelige bandet Uncle Tupelo.

Uungåelig fordi det har tilfalt rocken med gjevne mellomrom å glemme sine røtter i countrymusikken. Mens alle til en hver tid er enig om at bluesen hadde en baby og at den fikk navnet rock´n´roll, så har rockens countrybakgrunn alltid vært vanskeligere. Med ugjevne mellomrom har det dukket opp artister som har sett den skjevheten, og som med bakgrunn i sitt musikalske uutrykk har tatt grep for å ballansere bildet.

Hverken Gram Parsons, Long Ryders eller Uncle Tupelo ønsket å bli oppfattet som countryartister, slik Nashville og USAs tusentalls countrystajoner har definert musikken. De har alle vært rockartister, med større eller mindre innslag av country.

Jay Farrar, i likhet med eks-kollega Tweedy, har i perioder trukket seg unna countryelementene, når påtrykket har blitt for stort for å stemple dem som (en slags) countryartister. Tilfeldigheter (eller ikke) har gjort at både Farrar og Tweedy (Wilco) denne sommeren bringer countryelementene sterkere tilbake i musikken enn på lenge.

Son Volt befestet seg som et nytt band med 2005-utgivelsen »Okemah and the Melody of Riot«. Med nye »The Search« sementerer de sin nye autoritet ytterligere. »The Search« er altså ikke noe countryalbum (slapp av Magnus), men allikevel en plate der Farrars kjærlighet til countrymusikken skinner tydelig igjennom. Eric Heywood spiller pedal steel på »Methamphetamine« og »Highways and Cigarettes« (der Shannon McNally bidrar med vokalharmonier). Begge er sanger som treffer innertier for folk med spesiell sans for Farrar-klassikere som »Windfall« og »Tear Stained Eye«.

Andre steder beveger Son Volt seg i retning av gammel Stax, kanonsangen »The Picture« inneholder blåsere som banker hjem Farrars unike melodiske teft.

Ellers inneholder »The Search« neo-psykedelisk rock av ypperte merke, der bandets nye, utvidete besetning får boltre seg med elektriske bouzoukier, elektriske sitarer, e-bower og allehånde keyboards.
Farrars stemme er allikevel bindemiddelet som ivaretar egenarten på fortreffelig vis. En av årets flotteste rockplater.
Skrivet av Tom Skjeklesæther
Toplista

Bäst 2005

Bebo Valdés »Bebo de Cuba« (Calle 54) Sofia Karlsson sjunger Dan Andersson på “Svarta ballader» (Amigo) och julkoraler på “Jul i folkton« (Amigo) Kraja »Vackert väder!« (Drone) Wille Toors »Spelar låtar« (Sugarbeat It), Lennart Gybrant & Anders Norudde “Böndernas underverk – Låtar från Visnum» (Giga), Kalle Almlöf & Johnny Soling «Öst och Väst» (Giga), Jonas Knutsson & Johan Norberg «Cow Cow: Norrland II» (Act) och Anders Svensson «Bara för ros skull” (Giga) Ellika & Solo »Abaraká! Tack!« (Xource), Soneros All Stars »¡Dime nagüe!« (Soneros), Lelo »Beyond Borders« (dB), Suzana Barmanî »Lê lê « (Anadolu) och Ale Möller framförandes »Stilla natt« på orientaliskt ornamenterad mandola (albumet »Jul i folkton«) Martha Wainwright (V2), Sofia Karlsson »Svarta ballader«(Amigo), Rufus Wainwright »Want Two« (Dreamworks) och Teddy Thompson »Separate Ways« (Verve) Laleh (Telegram) Laleh (Telegram), Edith Söderström “Timmar på taket» (Capitol) och Maud Lindström «Strategivisor för kärlekskritiker ” (Troglodyt) Ossler »Krank« (Dust), Johan Heltne “Skisser av en vacker plats» (Hemlandssånger) och Timbuktu “Alla vill till himmelen men ingen vill dö« (Juju) Maria Lindström »Solens röda äpple« (YTF(r)) Musikgruppen RAA »Onda be« (Gason) och James Hollingworth »Conclusions« (Hollingworth) Vashti Bunyan »Lookaftering« (Fat Cat) Susheela Raman »Music For Crocodiles« (Virgin Narada) Cristina Branco »Ulisses« (Universal), Mariza »Transparente« (World Connection) och Mísia »Drama Box« (Naïve) Konono No 1 »Congotronics« (Crammed) och Bantu feat
 
Bengt Eriksson
Laddar mer