Bäst 2011

Årets duett/video: Lady Gaga & Tony Bennett i »The Lady Is A Tramp«

Årets Americana: Iron & Wine “Kiss Each Other Goodbye”

Tänk att se dem med hela bandet från skivan!

Årets James Bond: Freddie Wadling »With A License To Kill«

Bond-låtar i ny kostym. Romantiskt sofistikerat och rått nervigt på samma gång.

Årets singer-songwriter: Melissa Horn

Det går fortfarande att beskriva kärleken på nya sätt.

Årets TV-serier: »Treme«

Säsong 1 & 2 får mej fortfarande att längta till New Orleans och Sofia Helins polis i »Bron« får mig fortfarande att häpna i varje avsnitt – så rätt, så fel och så underbar! Ge henne en egen krim-serie!

Paul Simon: »So Beautiful Or So What«

Melodisk pop i klass med mästerverk som “Crazy After All These Years» och “Graceland«.

Merle Haggard: “Working In Tennessee”

Ännu ett avspänt mästerverk på ålderns höst från Hag.

Årets grupp: Deadman

The Band i botten tillsammans med rejäla doser san Franciscvo-psykedelia och gospelsoul. Mäktigt. Allt finns på lysande CD:n »Live At Saxon ´s Pub«.

Årets konserter: Deadman på Akkurat och Bryggarsalen i Stockholm och Band of Heathens på Akkurat

Årets CD: Band of Heathens »Tophat Crown & The Clapmaster´s Son«

Från att ha låtit som en korsning mellan The Band och Neil Young har BoH hittat en stil som nu också inkorporerar funk och New Orleans-sväng, gärna med miljöpolitiska texter . Med tre fantastiska låtskrivare och sångare kan de bli hur stora som helst.

Årets upptäckt: Sven Westerbergs thrillerserie från 90-talet

- om den korpulente Elgar-älskande Lennart »Biskopen« Brask och underrättelseorganisationen Kontoret som med sin omständliga men fascinerande berättarstil lyckas skapa en till stora delar trovärdig motsvarighet till John Le Carrés Smiley och The Circus. Det lilla förlaget Tre Böcker i Göteborg, som stod för utgivningen, var först med Åke Edwardsson också – nån där måste ha nästa för bra krim…

Årets film: Tomas Alfredsons underbart nertonade version av »Tinker Tailor Soldier Spy«

Ett mästerverk i klass med »Spionen som kom in från kylan«.

Årets låt: »That´s How Every Empire Falls« av R B Morris

Marianne Faithfull gör en strålande version på sitt senaste album “Horses & High Heels”. Morris är en poet och låtskrivare från Knoxville och hans egen version finns på nätet men kan också köpas via rbmorris.com.

Årets Beach Boys: Fleet Foxes »Helplessness Blues«

I viss konkurrens med Beach Boys egen 5 CD-mastodontbox med precis varenda ton från 60-talsinspelningarna av det då aldrig färdigställda albumet »Smile«. Gloriöst vansinne!

Årets överraskning: Lindsay Buckinghams »Seeds We Sow«

Jag hade helt glömt bort hur bra han är! Kolla bara in »Live At the Bass Performance Hall«!

Årets bok: Håkan Lahgers »Dylan – en kärlekshistoria«

Det finns fortfarande hopp för bokbranschen när man vågar ge ut en så här pass udda bok – och sen våga göra reklam för den dessutom!

Årets överraskning 2: Mauro Scoccos »Musik för nyskilda«

Helt enkelt lysande, modern popmusik.

Årets överraskning 3: Jerry Williams »Alright«

Jerry har aldrig sjunghit bättre, löåtvalet är bitvis superbt, som i Blaze Foleys »Small Town Hero«, och Michael Herrströms tidstrogna, men ändå retro-moderna arr är precis rätt, som gospelkören i »Cancelled Wedding«. Hade Jerry skalat bort ett par-tre standard-rocklåtar hade »Alright« kunnat bli ett svar på Hags »Working In Tennessee«…
Skrivet av Christer Olsson
Laddar mer