Simon, Paul - Graceland. 25th Anniversary Edition

När Paul Simon gav ut albumet »Graceland« 1986 väckte den vitt skilda reaktioner. Några sånger med sydafrikanska artister spelades in i Johannesburg. Paul Simon beskylldes både för att bryta bojkotten mot regimen och för att exploatera sina färgade medmusiker. Jag hörde också skivan kallas »yuppie-musik«; jag tror att det speglade en idé om musiken som globaliserad utslätning eller något sådant.

Vad gällde den allvarligare kritiken, den politiska, insåg dock Paul Simons kritiker snart hur fel den slog. Skivan var snarare en politisk solidaritetshandling, än ett uttryck för en neokolonial attityd och exploatering.

Och nu har det gått närmare tjugosex år sedan »Graceland« gavs ut, och som en försenad tjugofemårspresent kommer en slösande rik box, som förutom originalskivan innehåller en cd med alkternativtagningar och två dvd:er, den ena med konserten »Graceland: The African Concert« med bland andra sånggruppen Ladysmith Black Mambazo, som var med på skivan, och Miriam Makeba och Hugh Masekela, och den andra med dokumentären »Under African Skies« och några videor.

Det afrikanska spåret är en sida av musiken på »Graceland«. Men skivan rymmer också den cajuninspirerade »That Was Your Mother«, en skimrande duett med Linda Ronstadt och ett spår med Paul Simon och Los Lobos. Jag tycker dock fortfarande att Louie Perez hård-smattrande trummor ger ett alltför onyanserat och mekaniskt intryck.

Men eklekticismen gör inte musiken splittrad. I »The Boy in the Bubble« som inleder skivan skapar Paul Simon en läckert integrerad svängfest. Vi hör Forere Motloheloas accordeon i några sekunder innan fyra slag på bastrumman ger en salutliknande känsla. Texten manar fram bilder från Soweto-upproret, samtidigt som melodin blir allt mer uppsluppen.

Det skapar en laddad kontrast mellan lyriken och musiken, där den senare hoppfullt förenar de sydafrikanska intrycken med rytmiska dofter från Louisiana.

Även titelspåret bygger på en vacker integration av skilda intryck, när de afrikanska musikernas studsande rytmer fint bryts mot en insmickrande melodi i Everly Brothers anda. De båda bröderna Everly medverkar för övrigt i sången. Och åtminstone jag faller direkt för en sång som inleds med versparet »The Mississippi Delta was shining / Like a National guitar«. Den romantiken är lika tidlös, som situationsoberoende.

Så här skulle jag kunna gå genom varje spår på skivan. De bildar alla skimrande små mästerstycken, på en gång slutna i en egen fulländning och öppna mot en värld av intryck och möjligheter: musikaliska, mänskliga och politiska.

»Graceland« är en skiva jag lyssnat på i perioder. Det har kunnat gå år mellan dem, men jag har alltid återvänt. Och jag blir aldrig besviken. Även om återlyssnandet inte avtäcker så många nya nyanser, för det är musiken alltför tydlig, håller skivan i det igenkännbara. Musiken präglas av sådan klass och integritet att den aldrig går att komma ifrån. I det avseendet blir jag som lyssnare aldrig färdig med »Graceland«.

Jubileumsutgåvan finns i flera utföranden. Förutom de luxe-utgåvan finns en enkel-cd med lyxutgåvans båda cd:n i ett och en mellanprisutgåva där den cd:n kombinerats med dvd:n »Under African Skies«. Även en vinylutgåva ingår i firandet.
Skrivet av Magnus Eriksson
Toplista

Bäst 2015

Angaleena Presley: »American Middle Class« (Slate Creek) Béla Fleck & Abigail Washburn (Rounder) Jenny Ritter: »Raised By Wolves« (Fiddle Head Records) Rhiannon Giddens: »Tomorrow Is My Turn« (Nonesuch) Jason Isbell : » Something More Than Free« (Southeastern Records) Hat Check Girl: “At 2 In The Morning” (Hat Check Girl) James Taylor: »Before This World« (Concord) Tom Paxton: »Redemption Song« (Pax Records) Iris DeMent: “The Trackless Woods” (Flariella) Bob Cheevers, Keith Miles, Barry Ollman och Greg Copeland: »Hidden Treasures – Singer Songwriters From Home« (Hemifrån) Frankie Lee: “American Dream” (Loose) Kikki Danielsson: »Postcard From A Painted Lady« (Capitol) Yonder: »Graftings« (Rootsy) Peder af Ugglas: »Departures« (Rootsy) Spinning Jennies: »Istället för visor« (Egen utgivning) Richard Thompson: »Still« (Proper) Martin & Eliza Carthy: »The Moral Of The Elephant« (Topic) Bella Hardy: »With The Dawn« (Hoe) Sofie Livebrant: »Lighthouse Stories« (Brus & Knaster) Songhoy Blues: »Music in Exile« (Transgressive) Bassekou Koyaté & Ngoni ba: »Ba Power« (Glitterbeat) Mbongwana Star: »From Kinshasa« (World Circuit) Spirit of Malombo, Malombo Jazz Makers, Jabula and Jazz Afrika 1966-1984 (Strut) Africa Express: »Presents Terry Riley´s In C Mali« (Transgressiv) Olika artister: »Gems Of Gambia / Music Treasures From The NCAC Arhcives, The Gambia Vol 2« (NCAC) Jali Alagi M´Bye, Arne Forsén och Jonas Knutsson: »Mansa Konko« (Quica Records) Inna Modja: »Hotel Bamako« (Warner) José Pereelanga: »Varma Kitoko« (Drum Voice) Elina Duni Quartet: »Dallëndyshe« (ECM) Buena Vista Social Club: »Lost and Found« (World Circuit) Louisa Lyne & di Yiddishe Kapelye: »A Farblondzhete Blondinke« (Maestro Music) Hazmat Modine: »Extra-Deluxe-Supreme« (Jaro) Ale Möller med vänner: »Bouzoukispelman« (Giga/Naxos) Filip Jers Quartet: »Plays Swedish Folk« (Schmalensee) Kraja: »Hur långt som helst« (WestPark) Garizim: »See The Birds Are Coming« (Gammalthea) Världens Band: »Transglobal Roots Music« (Nataraj Records) Bridget Marsden: »When I Listen To Bingsjö« (Dimma) Bridget Marsden & Leif Ottosson: »Mountain Meeting« (Playing With Music) Anders F Rönnblom: »The Cosmopolitan Cupcake Conspiracy« (F-Records) Anders F Rönnblom: »The Subliminal Solo Inferno« (F-Records) Anna von Hausswolff: »The Miraculous« (Pomperipossa) Cassius Lambert: »Quote« (Kaprifol Records) Bäddat För Trubbel: »Två sjundedelar av ett liv« (Ken Rock) Mother Jack: »Shout Until Our Lungs Are Blue« (Hearhere Records) Vasas flora och fauna: »Släkt med Lotta Svärd« (Startracks) Katarina & Svante Henryson: »High, Low or In Between« (Bis) Tobias Jesso Jr: »Goon« (True Panther Sounds) Mimi Terris: »Flytta hemifrån« (Calibrated Music) Ida Sand: »Young at Heart« (Act) Malene Mortensen: »Can´t Help It« (Stunt) Farvel: »Rök« (Jazzland) Sinne Eeg / Thomas Fonnesbæk (Stunt) Cæcilie Norby & Lars Danielsson: »Just The Two Of Us« (Act) Helena Josefsson & Kontur: »Happiness« (Periferi Records) Sisters of Invention: »Navigating« (Oh Yeah Records) DLB (Dominique Lakin Bådal): »Girl Talk« (Dominique Records) Nicole Johänntgen: »Moncaup« (Household Ink) Izabella Effenberg: »Cuèntame« (Unit Records) Iiro Rantala: »My Working Class Hero« (Act) Andreas Hourdakis trio: »In A Barn« (Grus & Knaster) Oddjob: »Folk« (Caprice) Svenska Kaputt: »Suomi« (Moserobie) Sofia Karlsson & Martin Hederos: »Stjärnenätter« (Roxy) Ebba Forsberg: »Om jag lämnar dig« (Eboth Records) Sanna Hogman: »Medan tid är ska vi tro« (Troglodyt) Nino Ramsby: »Du kan och sov nu« (Nino Records) Jan Åström: »Villervallan« (Kem) Fröken Elvis: »Elvis på svenska« (Ladybird) CajsaStina Åkerström: »Vreden och stormen« (Gamlestans Grammofon) Shoutin´ Red: »Introducing…« (Rootsy) Bert Deivert & Copperhead Run: “Blood In My Eyes For You” (Rootsy) Nils Bondesson: »Blues Dreams« (Rootsy) Samuel Ljungbladh: »The Psalmist« (Connection) Elin Ruth & The Beat From Palookaville: »Christmas Is A Drag« (Divers Avenue) Anne Dorte Michelsen: »De voksnes ræcker« (Target Records) Dorthe Gerlach: »Natlys« (Little Tomato) Eskelina: »Le matin du Pélican« (L´Atelier du Pélican) Zaz: »Paris« (Parlophone) Yuja Wang och Tonhalle-Orkester Zürich med dirigenten Lionel Bringuier: Ravels pianokonserter (DG) Brodsky Quartet Plays Isadore Žebeljan: »Song Of A Traveller In The Night« (CPO) I vilken ordning som helst och med högst eventuella genrer
 
Bengt Eriksson
Laddar mer