| |||||||
Album
Ghost Of Paul Revere, The
Good At Losing Everything
(Rocksnob)
Pris: 149 SEK
»Good At Losing Everything« är The Ghost of Paul Reveres tredje album. En kolossalt övertygande och infallsrik platta som lär bredda Main-trions publik väsentligt. Från att ha varit ledande inom en sorts indiefolk-våg tillsammans med band som Mipso, Caamp, Sustooch Trampled By Turtles, tar nu The Ghost of Paul Revere ett stort musikaliskt kliv, utforskar nya musikaliska territorier och vågar ta chanser.
»We began with just acoustic instruments and made this style we called, ‘Holler Folk’,« säger Sean McCarthy. »Now, we’re taking chances and doing things we wouldn’t have done six years ago. We’re hungry to create new things and challenge what we can do together.«
Folkrötterna finns kvar men men både låt- och sound-mässigt har The Ghost of Paul Revere öppnat upp och släppt in nya influenser. Det är definitivt mer rock än tidigare men också mer oväntade inslag som stråkar, loopar och mellotron.
Det nyfikna sökandet efter nya uttryck och vägar sker aldrig på låtarnas bekostnad. Nytt sound sound och kreativa arrangemang är kul, men det är likväl de exceptionellt starka låtarna som gör »Good At Losing Everything« till ett så magnifikt album.
Lyssna till exempel på första singeln, den själfulla »Love At Your Convenience«. Eller det gospel-doftande titelspåret, som är tillägnat en nära vän som gick bort i cancer i förtid; »If there’s one thing I’ve learned about life, my friend, you get good at losing everything«.
Sedan The Ghost of Paul Revere bildades 2011, har bandet utvecklats från att vara en regional angelägenhet till en nationell. Eller rent av internationell. De har turnerat i Skandinavien en gång och en ny turné var bokad våren 2020 men ställdes in av kända skäl. De skivdebuterade med EP:n »North« 2012, utvecklade sin stil och byggde en gedigen skara fans med sina två första album - »Believe« (2014) och »Monarch« (2017) — och ytterligare två EP — »Field Notes, Vol. 1« (2015) och »Field Notes, Vol. 2« (2019).
Under 2019 jobbade bandet med det som skulle bli »Good At Losing Everything«. Kvar i producentrollen fanns Jonathan Wyman men den här gången i sällskap med vännen och låtskrivaren Spencer Albee. Originaltrion - Max Davis (sång, banjo], Sean McCarthy (sång, bas) och Griffin Sherry [sång, gitarr] välkomnade dessutom den nya bandmedlemmarna Chuck Gagne (trummor)..
De spelade in demoversioner i hemmastudion men flyttade sedan till en lokal klubbscen där de testade materialet inför publik i en månad. När de sedan gick in i studio igen blev det en veritabel kreativ explosion.
»It was the first time we worked with a producer as we were writing a record,” säger Sean. “Since Spencer comes from a different background, he stretched our abilities to places we might’ve been uncomfortable to go to on our own. He gave us a much-needed outside perspective.«
»He’s an amazing songwriter with an incredible pop sensibility,« lägger Max till. »He was really helpful with fortifying the structure, so the music flows.«
1. Good At Losing Everything | ||
2. Delirare | ||
3. Love At Your Convenience | ||
4. Two Hundred And Twenty Six Days | ||
5. Diving Bell | ||
6. Travel On | ||
7. Loneliness | ||
8. When Can I See You Again | ||
9. 28:27 | ||
10. Dirigo | ||
11. One Of These Days | ||
12. We Were Born Wild |