| |||||||
Artikel / Krönika
Rootsy.nu var med då "Nattåget" släpptes iväg i Nashville
Av Hans Bloom
Loretta Lynn blev sjuk och ställde in sin show hemma på ranchen i Hurricane Mills. Goda råd är dock inte långt borta en lärdag i närliggande Nashville.
Undertecknad hamnade istället på en galaföreställning av sällan skådat slag - releasepartyt för albumet »Night Train to Nashville: Volume two« i Country Music Hall of Fame & Museum, som gett ut skivorna.
På musikresa i USA måste tillfället gripas i flykten. Det här var ett sådant. Dessutom var releasepartyt öppet för alla och envar - gratis!
Dubbelalbumet »Night Train to Nashville: Music City Rhythm & Blues 1945-1970, Volume two« släpptes 20 september i USA och drygt en vecka senare framträdde flera av de nu grånade huvudpersonerna fär en entusiastisk publik, beledsagade av en av albumens producenter Michael Gray.
Liksom den Grammy-belönade föregångaren innehåller »tvåan« klassiska inspelningar från ett 20-tal bolag, som höll till i Nashville när staden var ett blomstrande rhythm & blues-näste efter andra världskrigets slut.
Eran tog slut då stora delar av kvarteren runt Jefferson Street jämnades med marken på grund av vägbyggen.
»Night Train and The!!!! Beat« hette ett populärt TV-program i vilket många av artisterna på albumen framträdde.
Förnamnet på skivorna är namnet även på den utställning, som öppnades i Country Music Hall of Fame & Museum förra året. En utställning som i sanningens namn inte många museibesökare tycks ägna mycket tid åt. Detta trots att låtarna på de båda albumen enligt Michael Gray visar på de stora beröringspunkterna mellan R & B och country.
Releasepartyts husband leddes av Johnny Jones, den även bildligt talat store bluesgitarristen i Nashville då det begav sig. Att hans fingrar ännu hänger med visade han bland annat i »Soul poppin«, som han spelade in med The King Casuals 1968.
Charles »Wigg« Walker inledde showen med »No fool no more«, en låt av Ted Jarret, av Michael Gray kallad »the godfather of R & B i Nashville«, som dagen till ära fanns bland publiken.
Övriga artister framförde också låtar som finns på albumen. Vi fick höra män som Hal Hardy från gruppen the Neptunes, Herbert Hunter, Frank Howard, Earl Gaines och låtskrivarna Buzz Cason och Mac Gayden. Samt inte minst Bobby Hebb (bilden), som med sin »Sunny« (1966) blev den mest kände runtom i världen.
»Sunny« har spelats in av över 500 artister och grupper och lär ha spelats så många gånger i radio att det skulle ta över 30 år att spela den i en följd!
Sandra King hade åkt från Dallas och klev in på scenen i högklackat. Tog av sig skorna och skojade om att hon glömt glasögonen men för säkerhets skull hade texten nedskriven till sin »Leave it up to the boys« från 1965.
Den satt perfekt och när hon efteråt hyllades med »Happy birthday« på sin födelsedag föll många tårar i lokalen innan »Nashvilles bluesdrottning« Marion James framförde »That's my man«.
Efter föreställningen ringlade kön lång när alla gamla stjärnor signerade skivorna.