Rootsy logo  
Rootsy logo

Artikel / Krönika
Holly Dunn - Across The Rio Grande
Av Magnus Eriksson

Holly Dunn spelade in sin första skiva 1986. Sedan spelade hon in en skiva om året till och med 1990. Därefter kom de mer sällan. I allt har hon gjort nio skivor, den senaste var en gospelskiva som gavs ut 2003. Samma år sade Holly Dunn tack och farväl till musiken för att i stället ägna sig åt sitt måleri.

Sina tre första album spelade Holly Dunn in för MTM, skivbolaget som skådespelerskan Mary Tyler Moore startade 1984 där även Becky Hobbs fanns. Fyra år senare såldes huvudbolaget (ett produktionsbolag) till brittiska intressen och skivbolaget sögs upp av RCA.

Den tredje skivan, Across the Rio Grande, var Holly Dunns första mästerverk. Den rymmer en förförisk blandning av ballader och up och mid tempo-låtar, de senare med en för tiden typisk poptouch. Fast måtten för en sådan förändras för varje år hos puristerna, så jag antar att alla dessa rockskribenter ”som alltid gillat country” upphöjer Holly Dunns musik till ”äkta country” - om de någonsin skulle höra den, vill säga, eller fundera på vad fiktionen ”äkta country” betyder.

Jag kan dyka ner var som helst på albumet. Varje sång är ett litet mästerstycke i egen rätt. ”Lonesome Highway” ger en sorgmodig tolkning av den eviga vandringen och hjärtats rastlösa ensamhet. Holly Dunn sjunger med mjuk röst till konturskarpa dobrolicks av Steve Gibson och vemodig fiddle.

I ”Travelin’ Prayer” driver Roy Huskeys akustiska bas fint på, innan mandolin och flyhänt steel fyller ut ljudbilden. ”If Nobody Knew My Name” ger en känslig tolkning av kärlekens förtröstan, även här med lyhörd dobro (Steve Gibson och Jerry Douglas växlar) som ger musiken extra lyft. Direkt på den följer så ”That’s What Your Love Does to Me”, en frejdigare ditty.

Skivans mest lysande sång är dock titelspåret, ”Across the Rio Grande”. Refrängen griper direkt tag:

It’s only a river
Not so deep or wide
A boy can throw a stone across
And reach the other side
It’s just some muddy water
Cutting through the land
But a man can make a dream come true
Just across the Rio Grande


Sången tolkar alltså längtan hos den unge mannan som står på andra sidan gränsfloden och drömmer om det förlovade landet: ”Sometimes it seems like God must live / Just across the Rio Grande”.

Verkan förstärks av att Holly Dunn, efter mönster från Freddy Fender, växlar mellan att sjunga på engelska och spanska. Det klarade inte Reba McEntire av på sin version (på »The Last One to Know«, 1987).

Sången uttrycker drömmen om det förlovade landet. Vi är alltså en bit ifrån den bittra klarsynen i ”Across the Borderline”, som Freddy Fender framförde på soundtracket i Tony Richardsons underskattade film The Border, 1982. Där tolkas i stället känslan när migranten i en klassisk vändning ”reach the broken promise land”.

Vi kan också sätta ”Across the Rio Grande” i relation till Tish Hinojosas självbiografiska trilogi ”Joaquin”, ”West Side of Town” och ”Donde Voy” på Homeland, 1989, där även den mörkare ”In the Night” finns med. Eller varför inte Woody Guthries ”Deportee”?

Det är sånger om drömmarna, men också om hur förhoppningarna grusas och alla drömmar krossas.
Across the Rio Grande är inte en skiva som har oomtvistad klassikerstatus. Den gavs ut de år när parallellutgåvorna på lp och cd var legio och har veterligen aldrig återutgivits. Priset på begagnatmarknaden kan också avskräcka, även om skivan är värt varenda cent. Den borde vara en klassiker.

Tidigare publicerad i Smålands countryklubbs tidning i Magnus Erikssons serie om klassiska countryalbum.

Läs mer om Dunn, Holly


 
Designad för IE6+. Ytligt testad med Opera 7, Netscape 7.2 och Mozilla FireFox. Webdesign Jens Olsson. ©2004 Rootsy.nu. Powered by Notepad, Apache, MySQL & PHP
Denna sida är designad till tonerna av White Stripes och Rodney Crowell.