Rootsy logo  
Rootsy logo

Artikel / Krönika
13. oktober: Bob Dylan, Stockholm Waterfront.
Av Johnny Borgan

“…..down by the waterfront docks, where the sailers all come in.” (Fra Simple Twist of Fate)

Nok en fin konsert av en opplagt Dylan foran et takknemlig Stockholmspublikum. Både Dylan og bandet er på hugget fra start til mål. Bob er litt rusten på starten av ”Things Have Changed”, men stemmen kommer seg raskt. ”She Belongs To Me” er sterk og klar med lang, fin munnspillsolo. Etter å ha repetert de fem første låtene fra i går, overraskes vi alle av en sjelden versjon av en sjelden låt. ”Waiting For You” har kun vært spilt to ganger live før, på Brixton Academy i London høsten 2005, og er som studioversjon kun å finne på soundtracket til ”The Divine Secrets of the Ya-Ya Sisterhood”, med strofen: ”Happiness is but a state of mind. Anytime you want, you can cross the state line. You don't need to be rich or well-to-do, I'll be around, waitin' for you.”

Før pausen erstattes “It’s Alright, Ma” med “High Water”, og den siste endringen fra kvelden før er at “Summer Days” har erstattet “Thunder On The Mountain”, men denne gang som første sang etter pausen. Hele 13 av 19 låter er nå hentet fra tiden etter år 2000, og det illustrerer til fulle en selvbevisst artist som har alt han trenger og som ikke (bare) ser seg tilbake. På samme tid er han hele tiden en uomtvistelig tradisjonsbærer og –formidler. Mens han hyllet Blind Willie McTell i går, synger han nå den apokalyptiske ”High Water” for og inspirert av Charlie Patton, mens ”Early Roman Kings” planker Muddy Waters. Hans ”Scarlet Town” er en storslått feiring av folkballadetradisjonen og han nikker til Hendrix med rockeversjonen av ”All Along The Watchtower”. Da har han også allerede gitt oss western swing med ”Summer Days” og referanser til F. Scott Fitzgerald og ”The Great Gatsby”, latinoinspirerte rytmer med ”Beyond Here Lies Nothing” og ja, gjort en marsj av ”She Belongs To Me”. ”Spirit of the Water” inneholder en rekke referanser til swingjazz, både med Dylans piano og Sextons gitar, mens ”Soon After Midnight” peker tydelig tilbake mot doowop og smektende femtitallsballader. Han tar oss med på en reise gjennom tid og rom, både musikalsk og historisk, og han feirer 50-års-jubileet for ”Blowing In The Wind” og ”March On Washington” med nettopp en fin versjon av denne sangen som fikk en slik uendelig stor betydning også for borgerrettighetsbevegelsen, en sang som inspirerte Little Stevie Wonder til å lage sin egen versjon, og Sam Cooke til å skrive ”A Change Is Gonna Come” – og det gjorde den. Tross alt. Bob forlater pianoet med munnspillet og avslutter det hele med en lang munnspillsolo – ”Blowing In The Wind”, indeed. Bandet forlater scenen smilende og leende, godt fornøyde med nok en hyggelig aften ved vannkanten.

Dylan skal de kommende dagene ha konserter i København og Hannover, før jeg tar ham igjen i Hamburg neste lørdag.

Låtlista på Spotify

1. Things Have Changed (Single og soundtrack, 2000)
2. She Belongs To Me (Bringing it all back home, 1965)
3. Beyond Here Lies Nothin' (Together through life, 2009)
4. What Good Am I? (Oh Mercy, 1989)
5. Pay In Blood (Tempest, 2012)
6. Waiting For You (Soundtrack, 2002)
7. Duquesne Whistle (Tempest, 2012)
8. Tangled Up In Blue (Blood on the tracks, 1975
9. High Water (For Charley Patton) (Love and Theft, 2001)

(Pause)

10. Summer Days (Love and Theft, 200)
11. Simple Twist Of Fate (Blood on the tracks, 1975)
12. Early Roman Kings (Tempest, 2012)
13. Forgetful Heart (Together through life, 2009
14. Spirit On The Water (Modern Times, 2006)
15. Scarlet Town (Tempest, 2012)
16. Soon After Midnight (Tempest, 2012)
17. Long And Wasted Years (Tempest, 2012)

(encore)

18. All Along The Watchtower (John Wesley Harding, 1967)
19. Blowin' In The Wind (Freewheelin’, 1963)

Låtlista på Spotify

Läs mer om Dylan, Bob


 
Designad för IE6+. Ytligt testad med Opera 7, Netscape 7.2 och Mozilla FireFox. Webdesign Jens Olsson. ©2004 Rootsy.nu. Powered by Notepad, Apache, MySQL & PHP
Denna sida är designad till tonerna av White Stripes och Rodney Crowell.