Rootsy logo  
Rootsy logo

Artikel / Krönika
Jim Ford - Låtskrivaren
Av Per Magnusson

Trots att få köpte Jim Fords Lp »Harlan County« när den kom ut 1969, så har betydligt fler kommit i kontakt med honom via andra artister. Hans mest inspelade sång är »Niki Hoeky« som finns i en mängd versioner. Jim skrev den tillsammans med Lolly Vegas (brodern Pat Vegas deltog enligt Jim inte, trots att hans namn finns med som kompositör) och den första inspelningen gjordes av Fords kompis PJ Proby. Proby, som i januari 1967 placerade sig som högst på plats 23 på Billboards försäljningslista med »Niki Hoeky«, spelade in ytterligare tre av Fords kompositioner. »Butterfly high« och »Sanctification« ligger på “Phenomenon” från 1967 och hans version av »Hanging from your loving tree« släpptes som singel 1969.

Den som gett Ford mest royalties måste ändå vara Aretha Franklin, då hon tog med »Niki Hoeky« på Lp´n »Lady Soul« 1968. Sången spelas fortfarande in. Den senaste version jag hittat gjordes så sent som 2006 av den kanadensiska mjukjazzgruppen Babes in Jazzland. Mellan Proby inspelning 1966 och Babes in Jazzlands 2006 ligger alltså en mängd olika inspelningar. Bland de som är värda att nämnas är framför allt Bobby Gentrys swampinspirerade version från »Ode to Billie Joe« 1967, Burton Cummings mer bluesbetonade från 1976 samt Duane Eddys instumentalversion 1968. Några andra som även gjort den är Ellie Greenwich, The Ventures, Redbone, Bobby Rush, Jo Ann Kelly, Billy Burnette m fl.

Förutom Ford och Proby spelade även engelska The Herd (1971) samt amerikanska The In Crowd (1968) in bra versioner av »Hangin´ from your lovin´ tree«. En så omedelbar poplåt förtjänar dock större uppmärksamhet än så!

Ford arbetade tidigt nära svarta soulartister. 1966 släppte Modern Rec. Danny Mondays två inpelningar komponerade av Ford, »Baby without you« och »Good taste of love«. Viola Wills gjorde på Bronco Rec »You´re out of my mind« 1967. Idag kallar vi det northern soul och framför allt »You´re out of my mind« tillhör toppskicktet inom genren.

Samma mix av country, soul och gospel som finns på »Harlan County« hittar man i Delaney & Bonnies musik. Ford och Delaney delade under en tid bostad och Bonnie lär ha varit en av Fords tidiga flickvänner. Det finns alltså all anledning att tro att trion påverkat varandra. Redan på »Harlan County« återfinns den fina tolkningen av Bramletts »A long road ahead«. Det skulle dröja ytterligare två år innan Delaney & Bonnie gjorde den själva på Lp´n »Motel Shot«. Året innan, dvs 1970, tackade makarna Bramlett Ford genom att på Lp´n »On tour with Eric Clapton« göra en makalös version av D. Bramlett / J Ford kompositionen »Poor Elijah«.

B-sidan på »Hangin´ from your...«, »Crazy cajun cake walk band«, är det första exemplet på Jim Fords återkommande fascination för en mix av swamppop och funk. Han skrev den tillsammans med Vegasbröderna och de tog den med sig till gruppen Redbone. På senare tid har även The Delta Riders (»Kickin´ up dust« 2001) och Robert Palmer (»Drive« 2003) spelat in den. Ett ännu bättre exempel är B-sidan på »Big mouth USA«, Fords sista singel från 1973. Ford beskriver själv den funkiga »Rising sign« som “ett ögonblick nära Gud”!

Förutom engelska gruppen Harlan County verkar Dewey Martin & Medicin Ball, märkligt nog, vara de enda som gjort en cover på den otroligt vackra »Love on my brain«. På deras enda Lp från 1970 heter den istället »Right now train« och är skivans bästa spår.

Ford besökte England 1970 för att spela in en uppföljare till »Harlan County«. Besöket var kort men lämnade avtryck som inte går att negligera. Sylvia McNeills inspelning av hans »Ugly man« samma år hör kanske inte dit, utan är mer en charmig bagatell. Nick Lowe däremot har aldrig kommit över det korta mötet med Ford! Ingen eller inget har påverkat honom mer! Brinsley Schwarz var de första att på »Silver Pistol« 1971 spela in pubrock-mästerverket »Ju ju man«. Ännu bättre är »I´m ahead if I can quit while I´m behind« som ni hittar på live-Lp´n »Greasy Truckers Party« (United Artists 1972). Versionen av »Niki Hoeky« är däremot lätt att glömma . En cover av »Big mouth USA« lär också ha ingått i Brinsley Schwarz liverepertoar. Nick Lowe skulle komma att göra ännu en Jim Ford-komposition, den suggestiva »36 inches high« ligger på »Jesus of cool« (Smash 1978) samt på mini-cd´n »Live! On the battlefield« (Upstart 1995).

Lowe får antas ha påverkat Dave Edmunds val att göra »Ju ju man« 1977, vilken naturligtvis passade honom perfekt! När vi träffade Ford i april 2006 och spelade Edmunds inspelning för honom, berättade han att det var exakt så han ville att den skulle låta! Även Johnnie Allans insåg vilket bra låt »Ju ju man« är och gjorde 1979 en cajunversion. Sena 80-talets upplaga av The Flamin´ Groovies, med enbart Cyril Jordan och George Alexander kvar från den tid då dom betydde något, spelad den live samt lämnade efter sig en ofärdig studio-outtake från ca. 1987. Groovies borde ha gjort den redan till »Jumpin´in the night« 1979, där skulle den ha passat in perfekt.

1976 jobbar Ford tillsammans med T L Thomas och J Bowen för att åt Tamla Motorn / Gordy Rec skriva material till The Temptations. Resultatet blev Lp´n »Wings of Love«, sju tidstypiska soullåtar som, tillsammans med Aretha Franklins inspelning av Niki Hoeky, blev Fords största kommersiella framgång. Samtidigt skrevs också »Lovely you´re the one« åt Jermaine Jackson samt »Whole new thing« och »It´s not the season (it´s the reason)« åt Sly Stones lillasyster Rose Banks.

Med några få undantag jobbade Ford under dom tio åren 1976 - 1985 uteslutande med svarta soulartister. Det mest lyckade undantaget var samarbetet med producenten Jerry Goldstein. Tillsammans gjorde dom »If you feel it« åt Tanya Tucker för skivan »TNT« 1978. Pubrock vilande på en stabil countrybotten, helt i klass med »Ju ju man«.

Trots att Bobby Womacks version av »Harry hippie« är riktigt bra så är både Camille Bobs (aka Lil´ Bob) och framför allt Neville Grants reggaeversion på Attack Rec 1973 än bättre!

Jim Ford långa bekantskap och samarbete med Bobby Womack började tidigt 70-tal, ungefär samtidigt som Womack fick en hit med just »Harry hippie«. Med två års mellanrum därefter kom Womack att göra sina absolut bästa Fordtolkningar någonsin. »Point of no return« (»Lookin´ for love« 1974) samt »I´d be ahead if I could quit while I´m behind« (»BW goes CW« 1976) är helt enkelt urstarka låtar, mästerligt framförda! Från 1981 till 1985 gjorde Womack ytterligare drygt tio av Fords sånger men ingen kommer i närheten. Det är inspelningarna som återfinns på »The Poet« 1981, »The Poet II« 1984 samt på »So Many Rivers« 1985.

Förmodligen är det Bobby Womack som ger Ron Wood den Ford / Womack-komponerade »Sweet baby mine« som ligger på Woods andra Lp »Now Look« 1975. När det var dags för Wood att spela in »1234« 1981 så återfanns Ford själv i studion, tillsammans skrev dom »Fountain of love«, »She never told me« och »Outlaws«. Den senare spelade Wood även in med Bo Diddley på »Live at the Ritz« 1988.

Innan Ron Wood spelade in »Sweet baby mine«, hade Bobby Womack redan 1972 varit i Muscle Shoals studion för att åt Roosevelt Grier producera »Bring back the time«. Under namnet Rosey Grier gav han ut »Sweet baby mine« med vad som förefaller vara originaltiteln; »Bring back the time«.

Lyckligtvis är den här genomgången förmodligen inte komplett. När man minst anar det så uppenbara sig plötsligt en Jim Ford-komposition. Hittade för inte så länge sedan Joe Hicks album »Mighty Joe Hicks« med den av Ford och Hicks komponerade »All in« på Enterprise Records 1973.


JIM FORD - DISKOGRAFI

JIM FORD
Linda Comes Running / Sing With Linda (Mustang 3025 - 1967)
Ramona (My Darlin') / She Knows How To Make Me Feel Like A
man (Mustang 3027 - 1967)

JIMMY FORDE
Hangin´ From Your Lovin´ Tree / Crazy Cajun Cake Walk Band ( Flick City 3000)

JIM FORD
HARLAN COUNTY (Sundown Records Lp-1969)
Dr Handy´s Dandy Candy (Sundown Records SD114 - 1969)
Harlan County / Changin´ Colour (Sundown Records SD115 - 1969)
To Make My Life Beautiful / Love On My Brain (Sundown Records SD116 - 1969)

Rising Sign / Big Mouth USA (Paramont 0258 - 1973)

Läs mer om Ford, Jim


 
Designad för IE6+. Ytligt testad med Opera 7, Netscape 7.2 och Mozilla FireFox. Webdesign Jens Olsson. ©2004 Rootsy.nu. Powered by Notepad, Apache, MySQL & PHP
Denna sida är designad till tonerna av White Stripes och Rodney Crowell.